Hebben konijnen buiten in een ren op het gras drinkwater nodig of krijgen ze via het gras wat ze eten genoeg vocht binnen?

De ren waar ze in zitten is erg ruim en deze wordt steeds een stuk verplaatst naar langer gras als het gras op de vorige plek kort is gegeten.
De tuin is groot genoeg, dus ze zullen niet zonder komen te zitten.

Toch ben ik benieuwd of de konijnen genoeg vocht verkrijgen uit het gegeten gras of dat ze aanvullend een flesje/bakje met water nodig hebben? Zeker nu de zomer er aan komt!

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Zolang je konijn vers gras kan eten heeft het geen extra water nodig. Dit wordt anders wanneer je overschakelt op droogvoer.
7 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Omdat konijnen alleen op gras te weinig vezels binnen krijgen, zul je wat bij moeten voeren met bix of in elk geval hooi en daarom zul je dan ook water erbij moeten geven want dat is droog.

zie ook de link, hoe beter je gras, hoe erger het tekort aan vezelfs blijkbaar is. Er zijn als je goed zoekt wel verhalen te vinden van konijnen die (vrijwel) alleen gras eten maar vaak eten die toch ook blaadjes, wortels ed.

Dus als je je konijnen op gras zet komen ze voedingstoffen te kort en als je ze in de avond in een hok hebt waar ze droogvoer hebben, zullen ze toch de hele dag water nodig hebben.