Hoe leer je een kat achter huis te blijven?

Ik wil zorgen dat mijn kat achter huis blijft, aangezien ik aan een drukke weg woon ben ik bang dat ie overreden word. Wij hebben een grote tuin dus wil ik ervoor zorgen dat ie achter huis blijft zodat er geen gevaar is. Enkele tips om ervoor te zorgen dat ie thuis blijft.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
5.4K

Antwoorden (3)

Katten hebben een groot territorium. De meeste katten zullen dus niet in een, door jou afgezet, kader blijven. Er wordt in ieder geval aangeraden om katten op eigen gebied te houden. Als u een tuin heeft kunt u deze met netten kat-dicht maken en hoeft de kat niks te leren wat de kat hoogstwaarschijnlijk toch niet wilt. Beschikt u niet tot de mogelijkheid om een tuin kat-dicht te maken zult u de kat beter binnen kunnen houden. Het is voor het dier misschien niet leuk maar als u zich als een verantwoordelijke kattenbezitter wilt gedragen heeft u meer rekening te houden met de omgeving dan met de voorkeur van de kat.

Nog even een grappige filmpje betreffende het feit wat ik aanhaalde. Het feit dat de meeste katten niet snel in een door jou afgezet kader zullen verblijven. Een kattenfilmpje kan natuurlijk nooit kwaad.

https://www.youtube.com/watch?v=ba6wsQtyxaU
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ivana
7 jaar geleden
Maak buiten een kattenren met een doorgang naar het huis, zodat hij in en uit kan.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat is inderdaad nog geen gek idee. Het is wel beperkt en je verliest veel ruimte van je tuin.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ach,als je een grote tuin hebt kun je een paar vierkante meter missen ; scheelt weer maaien.
Onze huidige kat heet een ren van 3 meter hoog, vier meter breed en iets meer dan een meter diep, dus effectief kost dat me nauwelijks 5 vierkante meter . We hebben een glazen pui dus een kattenluikje is geen optie, maar zo wordt de kamer tenminste ook regelmatig goed gelucht ;-) Vaak vind hij het overigens genoeg om lekker op de bank voor de open deur te zitten. Of op het balkon er boven.
Verder heeft hij het hele huis van zolder tot kelder, dus te rennen en te jagen valt er genoeg.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het is wel degelijk een oplossing. Helaas blijft het wel altijd beperkt. Zeker als je nagaat dat katten die wel de ruimte krijgen een territorium kunnen hebben dat in de tientallen hectares op kan lopen . Voor stadskatten is een aantal vierkante kilometer als territorium ook geen uitzondering. Maar het is inderdaad beter dan niks.
Dat kan eigenlijk maar op een paar manieren :

- Je kunt de kat een tuigje omdoen en hem aan een touw buiten laten. Dat gaat uitstekend, maar je moet WEL een oogje in het zeil houden vooral als er obstakels in de tuin zijn; ze willen nog wel eens veertig keer dezelfde kant op om het zelfde paaltje lopen ;-)

- Je kunt een ren maken waarin de kat lekker buiten kan zitten maar wel veilig is (hij moet dan wel in huis genoeg ruimte hebben om beweging te krijgen)

- De lastigste en meest kostbare manier is je tuin afrasteren zodat de kat er niet uit kan. Bij een klein stadstuintje is dat natuurlijk beduidend beter te doen dan in een grote tuin rondom een vrijstaand huis.

Wij hebben vroeger altijd "buitenkatten" gehad, met alle gevolgen van dien. Aanrijdingen, gevechten, buren lastig vallen met poepen en vogels en vissen vangen, dat werk. Onze vorige kat ging dan ook steevast aan een tuigje, maar hield wel zodanig van het buitenleven, dat hij zo vaak als hij maar de kans zag (en daar werd hij heel slim in) snel de benen nam, om op een dag nooit meer terug te keren.
Onze huidige kat heeft een riante buitenren, zit daar bij voorkeur de hele dag, is intevreden met zijn "buiten", en taalt niet naar de buitendeur. Hij KENT het niet eens, en dat wil ik gráág zo houden.
(Ik denk wel dat het ook een beetje rasgebonden is ; ik betwijfel of ik die halve main coon ooit zo goed "binnen" had kunnen houden. )

Katten hebben vooral behoefte aan die buitenlucht, zeker als ze dat gewend zijn, net zoals wij het heerlijk vinden om buiten te zijn, al is het op een terrasje. De geuren en geluiden en de frisse lucht kun je een kat eigenlijk niet onthouden. Maar voor lichaamsbeweging en het bevredigen van het jachtinstinct voldoen een groot huis en aandacht en speelgoed ook prima. Het belangrijkste is dat de kat veilig is. Verdwalen, aangereden worden, gewond raken in een gevecht, dát is pas zielig.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Een kat laat zich niet zeggen > het is geen hond < dat hij wel of niet achter het huis/in de tuin blijft.

De enige manier hiertoe is het afzetten van de tuin , of het aanleggen van een kattenren.

Om de tuin af te zetten is een hekwerk nodig met gaas dat naar binnen 'rolt' > een kat kan niet op z'n rug klimmen!

Een kattenren is aan te leggen tegen de gevel of achterin de tuin. Helemaal van gaas met daarin klim-mogelijkheden en boomstronken , alsmede een overdekte/afgesloten ruimte , waarin natuurlijk de kattenbak(ken) en ook water en voedselbakken.

Het beste is overigens om een mogelijkheid te maken dat de kat(ten) via een kattenluik (en eventueel een tunnel vanaf achterin de tuin) weer naar binnen kunnen wanneer ZIJ dat willen... Dat is het beste.

Instinctief wil de kat...
(althans de meeste katten - er zijn ook katten die helemaal niet naar buiten willen of vlakbij huis in de tuin blijven)
...de hort op , zijn terrein af, de buurt verkennen.
Een kat heeft een groot leefgebied, dat houd je niet zomaar tegen, hij wil zijn territorium verdedigen en dagelijks (bij voorkeur 's nachts) dit gebied belopen.

Er is onderzoek naar gedaan (recentelijk op tv - BBC-programma) dat katten vele kilometers lopen 's nachts.

ANTWOORD

Antwoord op je vraag: er is geen mogelijkheid om dit aan een kat te leren.

Toegevoegd na 5 minuten:
Waarom een kat overal gaat lopen/wandelen? Hij ruikt overal aan (en laat ook overal zijn luchtje achter) om te weten wat er allemaal gebeurt. Je kunt het vergelijken met de 'krant lezen'. Wij lezen de krant , landelijk , maar ook een wijkblad met nieuwtjes uit de buurt :) , en de kat loopt zijn veelal vaste route door de buurt. Daarom zul je ook vaak dezelfde katten in de tuin langs zien lopen, ruikend aan van alles en zelfs op je tuinstoel een dutje doen.