Kunnen katten stinken dat de buren er last van hebben?

Misschien een wat rare vraag maar toch.

Ik heb 2 katers, heel lief en goed opgevoed wat wil zeggen dat ze niet sproeien, wildplassen, wildpoepen of andere rare dingen doen (voor een huiskat).

Ik heb sinds kort (anderhalve maand) een kattenren zodat ze toch af en toe lekker naar buiten kunnen (ik wil ze namelijk niet los buiten hebben). Mijn buurvrouw kwam net vertellen dat zij ongelooflijke stankoverlast heeft en zij denkt dat dit van mijn katten komt. Ik ruik zelf niets, natuurlijk hebben katten een bepaalde geur, ze ruiken nou eenmaal gewoon naar kat. Urine zou ik zeker ruiken want ja, dat is natuurlijk zo sterk, zelfde met andere ontlasting, dit ligt er dan ook niet. Kan het dat zij dan toch mijn katten kan ruiken of is de kans groter dat er een andere kater loopt die bijvoorbeeld wel sproeit. Ik wil natuurlijk geen overlast veroorzaken maar ik wil ook niet zomaar van deze beschuldigingen krijgen want ik neem het zeker serieus.

Ik heb gezegd er op te zullen letten of ze wat aparts doen, maar ik weet 100% zeker dat ze dit niet doen want normaal let ik ook op. Maar goed, mijn vraag dus, als mijn katers niet sproeien, geen sterke geuren afscheiden (anders zou ik ze zelf ook ruiken), kan het dat mijn buurvrouw enorme overlast heeft (en dus niet lekker buiten kan zitten) door mijn katten en hun geur?? Zij heeft zelf overigens ook een kat (vrouwtje), die volgens haar natuurlijk niets doet terwijl die regelmatig in mijn tuin zit..

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.1K

Het beste antwoord

Kan het zijn dat de ren grenst aan een plek waar andere dieren langslopen? Wanneer andere katers (poezen kunnen in tegenstelling wat mensen denken ook sproeien) door een gang of aangrenzende tuin lopen, zou het mogelijk zijn dat daar de geur vandaan komt. Zelfs honden willen weleens markeren over andere dieren hun geur heen.
Plaats evt. een camera o.i.d. om dit eens te checken. Bespied ook eens je katers met een webcam. Soms hebben katers aan maar een klein beetje urine voldoende om andere dieren hun neus in "vuur en vlam" te zetten. Ze doen dit louter en alleen om signalen af te geven om hun territorium af te bakenen.
Kijk ook eens kritisch naar bloeiende struiken of bomen. Er zijn soorten die geur produceren die lijkt op dat van urine, rotte vis, uitwerpselen e.d. Dan is snoeien een optie.
Probeer ook eens over schuttingen van aangrenzende tuinen te kijken. Misschien heeft iemand gewoon zijn kliko openstaan?
Door het vochtige weer houdt de bodem langer geuren vast die onprettig kunnen zijn.
Probeer in ieder geval de kattenbak 2x per dag te ontdoen van uitwerpselen. Er bestaat klontvormende kattenbakvulling waar een geurtje (lentebloesem e.d.) aan is toegevoegd.
Blijf in ieder geval vriendelijk en beleefd tegen je buurvrouw. Er zijn mensen die een erg gevoelige neus hebben dan de gemiddelde mens. Juist voor die mensen kan het een marteling zijn om steeds maar weer die geur te moeten ruiken.
Vertel haar welke maatregelen je gaat uitproberen en nodig haar uit om dit te laten zien.
Probeer elkaar te helpen: laat haar evt. mee ruiken op de plaatsen waar de geur het sterkst is en biedt aan om mee te kijken of haar poes de katers misschien verleidt om extra te sproeien o.i.d.
En: blijf praten en haar groeten. Dat komt de sfeer ten goede en uiteindelijk ook jullie gezamenlijke voorliefde voor katten. Veel succes!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als je katten niet sproeien of wildplassen of -poepen, en je de bak regelmatig verschoont mocht die in de ren staan, dan is het verhaal van je buurvrouw onzin.
Mogelijk sproeit een kater van buiten af tegen je ren, maar mocht dit het geval zijn, dan zou je het zelf ook meteen ruiken.
Je zou je buuf de rden kunnen tonen, om haar te laten zien hoe schoon het is, en dat er niets stinkt.
Verder zou ik er niet in meegaan, haar klacht is onterecht.
Gelukkig zijn je katten veilig in je ren, en hoef je niet bang te zijn dat buuf ze iets aan zou kunnen doen.
Rieneke1
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De bakken (heb er 2) staan binnen en verschoon ik sowieso iedere dag en 1x in de week doe ik er nieuwe korrels in en sop ik hem uit. Ja, toch, stel dat mijn katten zouden sproeien zou ik toch zelf ook enorme overlast moeten hebben en ook bij een andere kater inderdaad. Als zij weer komt klagen laat ik haar zeker de ren zien, en laat ik haar weten dat het niet aan mijn katten ligt wat zij ook ruikt en dat het verder niet mijn probleem is. Ik ben echt super blij met je reactie want ik voelde mij toch een soort van aangevallen vooral omdat ik altijd alles zo schoon houd met de katten... Ik denk niet dat zij mijn katten iets aan zou doen, maar je weet het natuurlijk nooit.. Bedankt :)!!!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik doe het even hier want ik kan maar 45 woorden toevoegen bij mijn vraag: ZOU HET KUNNEN dat de kat van mijn buren, dus de poes van de buren die klagen, zelf de veroorzaker is? Ik trof deze net aan op het dak van de kattenren, gisteren zat zij op 2 m afstand van het gaas, normaal kwam zij altijd op de plek waar de ren stond (onder afdakje, heb een veranda namelijk) en lag zij lekker droog op een tafel, daar kan ze nu niet meer bij omdat de ren daar staat. Aangezien ik niets ruik op een branderige lucht na waarschijnlijk van mijn buren die tuinafval of weet ik het verbranden (mij best), en zij ongelooflijk veel overlast heeft, kan die kat van haar dan niet nu extra sproeien omdat een deel van het territorium weg is? De ren staat er anderhalve maand maar zij waren daar zeker 2 1/5 week van op vakantie en toen zij terug kwamen en hun kat weer naar buiten mocht stond er opeens die ren.. ZOU DIT KUNNEN? Ik vind het namelijk een briljante mogelijkheid en ook logisch...maar, iemand een mening hierover of dit zou kunnen?
Rieneke1
9 jaar geleden
Dat zou zeker kunnen want katten sproeien om twee redenen.
Ongecastreerde dieren sproeien vanuit hormonale oorzaken, Katers zowel als poezen, al doen katers het wat vaker. Gecastreerde katers en poezen sproeien omdat ze zich erg onzeker voelen ergens over, en ze omhullen zich zodoende met vertrouwde geur. Maar nogmaals: de geur is zeer doordringend en onmiskenbaar, dus het lijkt me dat er helemaal niet gesproeid word, en dat buuf aan de andere kant moet zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor je snelle reactie, ik reageer hier ook even op de andere vraag die ik had gesteld anders wordt het zo'n dubbel gesprek haha. Oké, ja dan lijkt het mij ook dat er niet gesproeid wordt want ik ruik niets, ik moet echt heel goed ruiken en 20x snuiven wil ik misschien een luchtje ruiken maar dat ruikt dan niet naar een kattenluchtje. Als ik bijvoorbeeld langs mijn kattenbakken loop ruik ik zeker hun ontlasting, dit ruik ik buiten absoluut niet. Ik zal haar zeggen als ze weer klaagt dat het niet bij mij vandaan komt en dat ze maar op verder onderzoek moet :), bedankt!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En over niet gek laten maken, ik probeer het, maar voel me dan direct zo aangevallen en beledigd, vooral omdat ik haar eigenlijk al totaal niet mag en vaak overlast heb van haar (huilend kind, piano, zit vaak buiten hard te praten) en ik nooooooit klaag en denk van leven en laten leven, en dat steekt dat zij direct mij aankijkt als er wat stinkt, dat ze er direct van uitgaat dat het aan MIJ ligt, hoezo moet het aan MIJ liggen denk ik dan.. maar goed... haha, dat is misschien ook meer mijn probleem dat ik mij zo druk kan maken :) iig, bedankt voor je advies!!
Rieneke1
9 jaar geleden
Ze is het niet waard dat je je er druk over maakt.
Probeer haar gewoon niet serieus te nemen als dat je lukt.
En zo te horen heb je plenty ammunitie voor een tegenaanval mocht ze volharden in haar gezeur :)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mijn bloed kookt.... zij gooit serieus net een nog brandende sigaret in mijn tuin! Vlakbij de ren! Ik was te laat buiten want zij was alweer binnen. Als ik er nu heen ga verlies ik mijzelf en zij ontkent toch en er zal dan een flinke ruzie ontstaan, maar als ik haar betrap is ze van mij! Er liggen overigens al meer sigaretten en ik ben er ook achter waar die branderige lucht vandaan komt! Van haar! AAAAAAAARRRRGGGGHH, wat kan ik het beste doen, er NU heen gaan en boos zijn of wachten tot zij het weer doet en haar hiermee confronteren, maar dit kan natuurlijk wel wat langer duren. Ik weet dat dit niet meer met mijn vraag te maken heeft, maar ik moest het even kwijt... !
Rieneke1
9 jaar geleden
Het is nu 5 uur verder, en ik hoop dat je er niet meteen heen bent gerend? Een confrontatie aangaan als je ziedend bent schiet niet erg op.
Er zit wel een dak op je ren, zodat de katten geen gevaar lopen?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik ben er nog niet heen gegaan maar dit ga ik zeker wel doen, ik denk morgen of dinsdag. Dan vertel ik haar sowieso dat ik mijn katten in de gaten heb gehouden en zij niets raars doen en het niet stinkt in de ren en vraag ik haar of ze haar sigaretten niet in mijn tuin wil gooien aangezien ik dit heb gezien en dit natuurlijk niet de bedoeling is. Nou, zij woont naast mij, gewoon in een rijtjeshuis zeg maar, zij gooit het over haar schutting (lage schutting we kunnen elkaar zien) richting de ren, alleen er staan planten voor de ren, maar het scheelt denk ik zo'n 2 cm en had hij brandend en al (hij rookte zeker nog zo'n 3 minuten na in de bosjes wat stonk) in de ren gelegen, en daar ben ik dus heel kwaad over want als zij mijn katten iets flikt doe ik haar echt iets aan ben ik bang. Buiten dat, vind ik het gewoon enorm asociaal om de sigaretten bij de buren te gooien, het is niet iets wat per ongeluk kan gebeuren (dan is het een ander verhaal) ze gooit het echt gewoon mijn kant op, van huppaaa. Dus ik ben gewoon heeeeeel erg kwaad, ik ga er heen, zeg het netjes en dat ik geen sigaretten meer wil zien, als ze ontkent zeg ik haar dat zij liegt, ik heb het gezien en dat ik maar beter geen sigaret kan aantreffen want dan hebben zij en ik een heel groot probleem, en dan loop ik weg... haha, heb alle scenario's al uitgestippeld want ik weet bijna zeker dat zij ontkent en dan ga ik ook eens mijn andere kant laten zien want ze moet vooral niet denken dat zij alles maar kan maken.... Mijn ren moet je zo zien, ik heb een overkapping (veranda) van zo'n 9/10 meter breed en 2 meter lang, aan beide kanten zitten stenen met ramen, de kant die dus open is heb ik voor de helft gaas met hout gemaakt, ik heb daar ook een schuifdeur dus zo kunnen mijn katten in en uit de ren, zij woont pal naast mij, zij gooit haar peuk over haar stukje in mijn tuin, dat is echt gewoon met opzet want dat kan ik mij niet voorstellen dat je zoiets per ongeluk doet..... ooh ik ben zo kwaaaaaaaaaad.
Rieneke1
9 jaar geleden
Dat klinkt als een prachtige ren voor je katjes! Je bent zeer terecht kwaad, en het is een goed plan om haar netjes en duidelijk te zeggen waar het op staat, en verder niet in discussie te gaan.
Het is wellicht wijsheid een dossier op te bouwen, waarin je alle incidenten noteert, met datum erbij. Kan van pas komen als deze dame in de toekomst nog verdere acties in de zin heeft.
Bij wijkagent en WBV sta je dan sterker.
Succes!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt :) ze zijn er ook erg blij mee, ze hebben ook veel klimmogelijkheden, uitkijkplekjes, krabpalen, kattengras, water, speeltjes en het is overdekt dus echt ideaal :) Ja, mijn moeder zei dit ook al om het bij te houden, ik wacht even af hoe zij reageert morgen, reageert ze geschokt en vind ze het erg dat ze dit gedaan heeft dan ben ik ook niet de ergste en is het van mij part allemaal weer prima, reageert zij bot en lastig dan zal ik alles bijhouden wat overlast is en dit eventueel tegen haar gebruiken mocht zij weer klagen over iets :). Wederom bedankt voor je reactie :)!!! Ik houd je wel even op de hoogte hoe het morgen is gegaan :)!
Rieneke1
9 jaar geleden
Ja, succes ermee, en fijn dat je me op de hoogte houdt!