kan moederpoes met kittens alleen blijven tijdens vakantie?

Toegevoegd na 7 minuten:
Onze poes is onverwacht zwanger geraakt. Omdat we dat pas doorgekregen toen ze al 7 weken zwanger was hadden wij daarvoor al de vakantie geboekt. Het gaat om 1week. De kittens zijn dan 8,5 week en bij thuiskomst 9,5 week oud. Ze zijn al zeer zelfstandig maar ze worden pas geplaatst met 11 weken: beter voor de kittens. Is het nu verstandig dat ze alleen blijven die week? Of is het verstandiger om iemand hier in huis te laten logeren voor een week (diegene kennen ze niet maar is wel komen kijken toen ze 2 weken waren). Geeft wellicht ook onrust, zeker bij moederpoes. Papa poes woont hier ook en is heel lief voor de kleintjes.

Toegevoegd na 10 uur:
Voor de duidelijkheid: als er geen oppas is dan komt natuurlijk wel de buurvrouw iedere dag 2 of 3x langs voor kattebak voer drinken etc

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
3.7K

Antwoorden (2)

Kittens van die leeftijd zijn idd al erg ondernemend, en daarom zou ik ze zeker geen week alleen laten. Persoonlijk zou ik een stuk geruster zijn als er iemand in huis is die de boel in de gaten houdt. Wellicht dat moepoes het wat spannend vindt, maar de kittens zijn niet meer op een leeftijd dat ze ermee zal gaan slepen, en de voordelen wegen op tegen de nadelen. De oppas zou ik wel instrueren het jonge gezinnetje met rust te laten mocht de moederpoes gestresst overkomen.

Twee adviezen: maak er 13 weken van voor de kleintjes het nest verlaten. Is sowieso beter voor de ontwikkeling, maar zo kan je ze ook de 2e enting geven, en een eventuele reactie daarop afwachten.

En laat ajb de poes en de kater castreren: voor je het weet kan de poes al weer krols zijn, zelfs zonder dat je het doorhebt, en er is waarachtig geen gebrek aan kittens.
Rieneke1
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Helaas een overvloed aan kittens en katten. Plus voor het antwoord.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Helaas ook een overvloed aan konijnen..
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ja, jammer is dat. Wij hebben alleen nog maar geholpen dieren gehad of zelf meteen laten helpen, en daar knappen ze niet alleen van op, je voorkomt er ook een hoop ellende mee.
Rieneke1
7 jaar geleden
Ik begrijp de opmerking over konijnen niet vrees ik.
Ik zou zelfs één kat niet echt een hele week alleen laten, maar zeker als het er zo veel zijn, kun je eigenlijk onmogelijk zorgen dat er voldoende eten, water en schone kattenbakken zijn gedurende de week dat je weg bent.

Als het echt geen optie is dat er iemand van jullie thuis blijft, zorg dan in elk geval dat er iemand elke dag ven langs komt om te kijken of alles nog in orde is, de katten te verzorgen en een uurtje ofzo met ze te spelen, aandacht te geven en te kijken of alles goed is met de kittens en de moeder.

Naar een pension zou ik met kittens niet overwegen, maar eerlijk gezegd ben ik daar sowieso niet zo dol op. Wel hebben wij in het verleden ooit gebruik gemaakt van een kattenoppas aan huis (dat was toen nog vrij nieuw meen ik, maar inmiddels zitten er veel meer van in Nederland), waar er dagelijks iemand langs kwam om de katten te verzorgen en aandacht te geven, zelfs over de grens, en dat is zeer goed bevallen. (Beter dan de kennissen die voorheen in de vakantie wel eens langs kwamen om eten te geven). Hij kwam ook keurig vantevoren kennis maken, en je kon ook achteraf merken dat hij de -wat eigenaardige- kat ook echt een beetje had leren kennen. Wellicht is zoiets voor jullie een mooie tussenoplossing.

Want alleen laten, nee, dat zou ik niet doen Het hebben van huisdieren, en zéker het kiezen voor een nestje (of het verzuimen te kiezen voor géén nestje) heeft nu eenmaal consequenties.

(In de bron een link naar "onze" kattenoppascentrale, als je googelt op die term kom je er zeker meer tegen).
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Rieneke1
7 jaar geleden
Ik vatte het zgn alleen laten eigenlijk op als alleen laten terwijl er dagelijks iemand alleen langs komt en weer weggaat. Hoop toch dat ze niet daadwerkelijk de katjes een week alleen zou laten. Elke dag alleen langskomen zou ik niet aandurven met kleintjes die in 7 sloten tegelijk kunnen lopen. Al blijven ze maar hangen in de vitrage met een nagel bijvoorbeeld. Brrrrrrrr moet er niet aan denken.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ja ik snap wat je bedoelt. Echter als je van 8.00 tot 17.30h weg bent naar je werk kan er ook van alles gebeuren. En nee een hele week zonder toezicht, dat zou wel heel bijzonder zijn niet? Dan stel ik niet zo'n vraag, wel?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Die vitrage scheurt wel mee hoor :lol:
Hier zie je nog overal de sporen van de periode dat we kittens hadden ; dat was eens maar nooit weer. Doe mij maar een tweedehandsje uit het asiel ;-).
Rieneke1
7 jaar geleden
Ach Marleen, ik noem dit voorbeeld niet voor niets. Katje heeft heel lang zo gehangen, en moest ingeslapen worden :(
Tuurlijk gaat het vaak wel goed, maar met die kleintjes moet je geen risico nemen. Persoonlijk zou ik ook niet voor en nestje kiezen als ik de hele dag van huis ben.