Waarom rent mijn kat achter mij aan?

Ik heb thuis drie katten, waarvan er een achter mij aan rent.
Waarschijnlijk doet hij het om aandacht, maar als ik beneden kom staat hij daar al te wachten, en als ik begin te rennen rent hij ook.
Hij wil vaak op schoot, en als ik op de grond lig gaat hij ook liggen.
Het is niet per se irritant, maar ik wil vooral weten waarom hij het doet.
Wij hebben ook een krabpaal staan, en als hij daar op ligt haalt hij uit naar iedereen in de buurt, tenzij ik het ben.
Wat zorgt ervoor dat hij het wel goed vindt als ik hem aai op zijn buik of naast hem sta als hij op zijn krabpaal ligt?
(Ik weet dat er ooit een soortgelijke vraag is gesteld, maar ik kon niet heel veel met die antwoorden, vandaar)

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.5K
Ivana
7 jaar geleden
De ene kat is de andere niet. Sommige katten zijn dom, andere speels en er zijn er die zich maar aan één mens hechten. Het zijn echte individuen en dat maakt ze juist zo leuk.
Ik heb een blauwe rus, die om precies 1 uur bovenaan de trap gaat zitten om op me te wachten voor een middagdutje. Dat duurt dan een uur exact dan maakt ze me wakker. Ze holt 's avonds voor me uit naar "haar" slaapkamer. Dan moet ik even met haar spelen. Doe ik dat niet dan gaat ze niet op haar stoel liggen. Ik had een Siamees die in het toentertijd bruikbare jute behang bovenaan de muur ging hangen als ik naar het toilet ging en op mijn schouder sprong als ik de deur weer open deed. Iedere kat heeft zijn eigen karakter. Heerlijk!

Antwoorden (1)

Blijkbaar is de kat erg op jou gericht, dat kan je gerust als een compliment opvatten! Wat betreft het uithalen als hij op de krabplank ligt, en ook het rennen: het lijkt er op dat de kat behoefte heeft aan spel. Het zou goed zijn als jij of je huisgenoten dagelijks een paar keer met de kat spelen, met een hengeltje bijvoorbeeld, liefst op vaste tijden. ook dit spelen verstevigt de band met de kat. Daarnaast vinden katten het leuk om te jagen op hun eten, dus hij zal het vast leuk vinden als je wat voerpuzzels maakt. Een schoenendoos met wat gaten waar hij door kan graaien volstaat al.
Rieneke1
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Zal ik doen, dank je! :)