Is mijn kat ziek?

Mijn kat is 15 jr. oud en extra sloom (nog wel heel mak en lief) geworden nadat haar zusje is overleden. Ze slaapt bijna constant en wil HEEL veel geaaid worden (dat wordt ze ook). Mij valt op dat haar ene oogje iets schever is dan het andere en dat ze sinds een klein tijdje een wit vliesje op haar rechteroog heeft dat bijna haar hele oog overdekt.
Haar zusje was blijkbaar ook een beetje slechtziend en het zou kunnen dat zij het ook heeft, maar ik weet het niet zeker.
Haar vachtje is nog wel heel mooi voor zo'n oude poes en ze eet nog prima.
Drinken doet ze niet zo veel (het liefst niet uit haar drinkbakje maar regenwater uit een ton buiten).
Is mijn poes ziek of is het gewoon de ouderdom?

Groetjes, Manuel

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ritsuka
7 jaar geleden
naar de dierenarts
Rieneke1
7 jaar geleden
Ben benieuwd wat de uitkomsten waren van het onderzoek door de dierenarts?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Rieneke1, de arts zei dat het niet verschrikkelijk was. Het ging ook wel goed met haar. Maar toch werd ze na een tijdje echt blind aan dat oogje en later aan het andere ook (dat andere oog had geen vliesje)! Ze was dus blind en ik ging weer gauw naar de dierenarts.
Het bleek dat ze misschien wel een tumor in haar hoofd kon hebben. :-(
Dat bleek ook later zo en 's nachts begon opeens te krijsen van pijn. Ze begon ook epileptische aanvallen te krijgen.
Dus heb ik haar (die nacht nog) in laten slapen.
Ze was op weg naar de arts al buiten bewustzijn, dus ze heeft er gelukkig weinig van gevoeld. Ik vind het erg jammer, maar bedankt voor je goede advies! Manuel
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ach gut, 't arme beestje. En arme jij: het lijkt me echt heftig als je een dier midden in de nacht met spoed moet laten euthanaseren. Heel veel sterkte met je verlies!

Het beste antwoord

Zoiets als gewoon de ouderdom bestaat niet. Wel is een oudere kat vatbaarder voor een aantal kwalen. Kwalen die door de bank genomen goed te behandelen zijn.
Sowieso wordt daarom aangeraden om met oudere katten (ouder dan een jaar of 8), jaarlijks naar de dierenarts te gaan voor een uitgebreide ouderdomscheck.

Een kat die sloom is en veel slaapt, kan heel goed iets onder de leden hebben, of pijn door bijvoorbeeld artrose. Dat scheve oogje kan duiden op een onderliggend gebitsprobleem.

Kort en goed : als de wiedeweerga naar de dierenarts met het beestje!
Rieneke1