hoe kan ik vermijden dat mijn langharige kat "klodders" in haar haren krijgt?

Ik heb twee langharige katten. ze worden elke dag een vijf- tot tiental minuten geborsteld. bij de ene werkt dit wonderwel. de andere heeft met regelmaat "klodders" in zijn haar, die ik er moet uitknippen. als ik een paar dagen (of langer) weggeweest ben en iemand anders voor hem zorgt (die niet de tijd heeft om elke dag te borstelen of het niet durft (echt leuk vinden de poezen het niet)) zijn de klodders heel erg en moet ik veel "dieper" knippen om ze te kunnen verwijderen (soms tot helemaal aan zijn vel).
hoe kan dat nu, dat twee katten uit hetzelfde nest zo verschillend reageren op borstelen? en vooral : hoe kan ik vermijden dat die klodders er komen? ik kan onmogelijk meerdere keren per dag borstelen, daar heb ik echt geen tijd voor.

9 jaar geleden
1.4K
Ivana
9 jaar geleden
Bedoel je klitten?
liveisgreat
9 jaar geleden
ja juist
liveisgreat
9 jaar geleden
het haar "vervilt" als het ware. als ik thuis ben zijn het klitten en knip ik ze eruit. maar als ik op reis ga krijg ik een poes met een vilten vacht....omdat de kat zich heel moeilijk laat kammen zelfs door mij...laat staan iemand anders.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
http://www.zooplus.nl/feedback/shop/katten/kattenbak_kattenverzorging/borstels/183223 Ik heb niet zelf ervaring met de *Furminator*, maar hoorde hiervan op een "katten"forum. Zou bijzonder effectief zijn. Degenen die hier positief over zijn, ken ik wel, vandaar dat ik je het advies doorgeef.
Let op er zijn verschillende.
liveisgreat
9 jaar geleden
wel Jodokus52, ik heb een mail gestuurd naar verschillende dierenwinkels, het lijkt me een scheerborstel.... hopelijk krijg ik hem hier in België te pakken.

Het beste antwoord

wat wij doen is ook een scheerborstel gebruiken om de vacht uit te dunnen, misschien dat dit wil helpen?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
liveisgreat
9 jaar geleden
aha dat lijkt me een superidee voor mijn "witte". wat moet ik me voorstellen bij een scheerborstel... een tondeuse?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ik heb hier een voorbeeld http://www.zooplus.nl/shop/katten/kattenbak_kattenverzorging/velverzorging/wellness/407058 Wij hebben net een andere, maar het gaat erom dat je een kam vind die de onderharen weghaalt, vraag wel goed advies over het gebruik. Heeft onze trimmster ook gegeven evenals de dierenzaak. Anders kan je de kat pijn doen.

Andere antwoorden (2)

Als één keer per dag borstelen niet genoeg is, dan zal het (vooral in de rui-periode) nodig zijn om ze tweemaal daags te borstelen. Na dat de kat uit geruid is zal een keer per dag wel weer voldoende zijn. Meestal is dit tweemaal daags borstelen maar van korte duur.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://plazilla.com/page/4295088511/verzorging-van-langharige-katten-kammen-en-klitten-verwijderen
9 jaar geleden
liveisgreat
9 jaar geleden
probleem mijn de "witte" (met klodders) is : hij haat borstelen. dus hij grolt, bijt, krabt enz.... :-(
Elke vacht is anders. Wat bij de ene kat prima gaat, kan bij de ander averechts werken. Op deze manier is het erg moeilijk te zien welke manier voor je katten het beste werkt. Daarvoor moet toch een kenner de vachten eens goed bekijken en voelen.
Laat je eens adviseren door een (ras)kattenvereniging of beter: bezoek een kattentrimmer. Wellicht hebben deze goede tips over kam- en borsteltechnieken en welke materialen je het beste voor welke kat kunt gebruiken.
Er bestaan nl. een aantal haarverzorging producten speciaal voor verschillende vachttypes. Ook anti klit sprays die speciaal voor katten ontwikkelt zijn.
En misschien hebben de professionals ook nog ideeën over hoe je je katten het zo aangenaam mogelijk kunt maken, zodat ze het minder erg vinden om het te moeten ondergaan.