Wat is de beste manier om je vissenkom schoon te maken?

Ik heb pas een goudvis en het water in de kom is behoorlijk troebel (sinds een week/anderhalf) geworden.

Ik hoorde onlangs dat het niet fijn is voor het visje om hem in nieuw/helder water te gooien omdat dat schadelijk voor hem is, maar om nou het oude water er weer in te gooien na de kom schoon is lijkt me ook niet een super idee.

Iemand die hier meer over weet, wat goed/niet goed voor het beestje is??

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.2K
ronron1212
7 jaar geleden
Een kom, is helemaal niet prettig voor een vis.
Maar je zult toch schoonwater er in moeten doen zorg er voor dat dat op de zelfde temperatuur is als het oude water.
Rieneke1
7 jaar geleden
http://www.licg.nl/rr/dieren/vissen/goudvis.html
Z512099
7 jaar geleden
Een goudvis houd men in een aquarium met filter, licht enzv.
Elke week zal je bokaal troebel water hebben, 52 keer per jaar zul je dus de goudvis moeten vangen, wat toch echt niet te doen is.
Een goudvis in een bokaal houden is dierenmishandeling.

Antwoorden (1)

Haal je vissen uit de kom
Voor je je vissenkom gaat schoonmaken, haal je eerst je vissen uit de kom. Schep hiervoor een flinke laag water uit je vissenkom in een emmer. Dit water is op dezelfde temperatuur als het water waar de vissen nu in zwemmen, waardoor ze bijna geen last zullen hebben van deze overgang van kom naar emmer. Een plotselinge temperatuurschommeling kan sommige vissen namelijk fataal worden. Gebruik een maatbeker of een kopje om de vissen er één voor één uit te scheppen. Gooi de maatbeker of het kopje niet zomaar leeg in de emmer, maar houd hem in de emmer en laat de vis er zelf uitzwemmen.
Maak de vissenkom schoon
Nu zowel het water als de steentjes uit de kom zijn, kun je de kom zelf schoonmaken. Gebruik hiervoor een schuursponsje. Houd je ene hand tegen het glas, terwijl je met de andere schrobt. Zo geef je voldoende tegendruk en barst het glas niet. Spoel de bak goed na, zodat er geen restjes vuil meer in zitten.
Zet de vissen voorzichtig terug in de kom
Als de kom weer helemaal schoon is, dan kun je de vissen voorzichtig terug zetten. Doe dit weer met de maatbeker of het kopje. Laat de maatbeker of het kopje rustig in de vissenkom zakken, zodat de vissen alvast aan de temperatuur kunnen wennen. Wacht tot ze zelf weer de kom in zwemmen. Je ziet vaak direct de reactie op de schone kom: de vissen zwemmen heel enthousiast hard heen en weer!
fremar