Als mijn kat een muis vangt en erin zit te knabbelen. Is het dan gevaarlijk dat ik haar kusjes geef?

Onze kittens Billy en Mila vangen erg veel muizen en ik geef ze kusjes...

Toegevoegd na 4 minuten:
iet die muizen he :) de katten geef ik kusjes.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (4)

Waarom zou je je kat willen kussen terwijl hij op een muis kauwt?

Zolang jij geen stuk muis in je.mond krijgt is er niks.aan de.hand
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sorry Kitten, maar dat is onzin!!
Muizen kunnen drager zijn van heel veel ziektes, en je hoeft niet eens een stuk muis in je mond te krijgen om een infectie op te lopen.
Kijk even mijn antwoord hieronder.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wilde muizen. Zijn inderdaad er gevaarlijk.
Het lijkt mij niet verstandig, maar dat blijft uiteraard een individuele keuze.

Wilde muizen kunnen drager zijn van allerlei ziektes. Beginnend met de klassieke bacteriële boosdoeners zoals Salmonella, E.coli, Leptospira (ziekte van Weil), en verder ook virussen zoals koepokken of hepatitis A en parasieten zoals Toxoplasma, Giardia, of zelfs Trichinella.

Dat je katten muizen vangen, hoeft niet per se te betekenen dat ze deze ook daadwerkelijk opeten, maar dat kan je waarschijnlijk zelf zien. In ieder geval, als ze aan de dode muisjes knagen en knabbelen, is er een dikke kans dat ze deze pathogenen in hun bek meenemen.
Gelukkig zijn katten hele schone dieren, en zullen zich snel schoonlikken, maar dat is nooit 100% doeltreffend.

De kans dat je hierdoor een infectie oploopt is eerlijk gezegd beperkt, maar kusjes geven is beslist niet zonder risico, zeker als je dat doet direct nadat ze aan de muisjes hebben gezeten.
Zelf zou ik dit nooit doen met een kat (of hond) die in zijn eentje naar buiten gaat. Je ziet dat ze muisjes hebben gedood, maar je ziet lang niet alles wat ze gedaan hebben.
Vanwege mijn werk heb ik al veel ellende gezien (zelfs dodelijke incidenten) van mensen die ziek werden door rechtstreekse contact met hun huisdieren die contact hadden gehad met "de buitenwereld", dus ben ik misschien niet helemaal neutraal, maar juist omdat ik de risico's ken, al is de kans klein, ben ik beslist geen voorstander van "te intiem" contact met je huisdier.
Je kan net zo goed je geliefde katten met de hand aaien, en straks je handen wassen, dat is stukken veiliger dan met je lippen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je katten zo vaak muisjes vangen is het zaak ze extra te ontwormen. Het advies van het Ministerie van Volksgezondheid is minimaal 4x per jaar, maar in het geval van muizenvangende katten zou ik het zeker om de maand doen. Muizen kunnen besmet zijn met spoelwormen. Ongeveer 25% van de huiskatten zijn ook besmet met deze worm. De minuscuul kleine larven van deze worm kan je zelf binnenkrijgen door bv het kusjes geven aan je kat. De larven maken een trektocht door je lichaam en kapselen zich in. Als dit bv in je oog is kan dit blindheid veroorzaken en zo zijn er meerdere plekken te bedenken die vervelende problemen kunnen opleveren.
Klinkt als een horror hè! Goed ontwormen dus!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zou überhaupt niet met mijn gezicht aan de bek van een beest komen. Kort geleden hebben ze nog aan hun achterste zitten likken. Honden idem dito.