Ik heb een zieke duif gevonden. Na zoeken op het internet ben ik erachter gekomen dat hij lijdt aan 't geel. Kan ik iets voor deze duif doen?

Dierenambulance kreeg ik niet te pakken.
Verder kan ik ook niet naar de dierenarts, omdat het zondag is.
Hebben jullie ervaring met een natuurlijk middel dat helpt tegen 't geel?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heeft de duif een ring?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Breng het dier naar de dichts bijzijnde vogelopvang, daar weet men precies hoe te handelen.
Dierenarts kan wel, maar zal een flinke weekendtoeslag rekenen... Antwoord
Wat je voor deze vogel kunt doen is >>> naar de vogelopvang of de dierenarts, niet zelf gaan rommelen!

Antwoorden (2)

Het geel wordt veroorzaakt door een eencellige! een protozoön, trichomonas heet. Daartegen zijn antibiotica. Veel duiven zijn ermee besmet. Ik weet niet of je gezonde duiven hebt, maar houd je zieke duif uit de buurt ervan. Natuurlijke middeltjes zijn er niet tegen. Ik denk dat je er verstandig aan doet hem morgen bij een dierenopvang te brengen . Daar hebben ze de medicijnen. Anders moet je zelf kosten van de dierenarts maken met de daarbij behorende medicijnen en ben je gauw toch best veel geld kwijt, terwijl je niet weet of de eigenaar van de duif je die zal willen vergoeden. Mogelijk kan de dierenopvang het baasje van de duif aan de hand van zijn ring terugvinden.
Geef de duif voor nu in elk geval te drinken en kijk of hij wat eten wil. Zet hem op een niet te koude beschutte plek. Als hij erg ziek is , is er een goede kans dat hij dood gaat. Je hebt hem in elk geval een rustige plek gegeven dan. Succes .
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als de duif een ring aan heeft kunnen de gegevens van de eigenaar waarschijnlijk opgezocht worden door de ringnummer. Voor Nederland:
http://www.pipa.be/nl/extra/lost-pigeons Voor België:
http://kbdb.be/index.php?option=com_wrapper&view=wrapper&Itemid=105&lang=nl
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+
Als het al zover is dat je duidelijk kan zien dat de duif 't geel heeft, dan is er niets anders wat je nog kan doen dan de duif in laten slapen.
Je kan hem doorvoor naar de vogelopvang brengen.
Het alternatief is dat het zover doorwoekerd dat de duif niet meer kan eten en een ellendige dood sterft.
Rieneke1
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+ 't beestje rustig laten inslapen.