Door NU meteen naar de dierenarts of waarnemer te gaan (bel je eigen dierenarts, dan hoor je wel of je bij hem/haar terecht kan of naar iemand anders moet)
NU actie ondernemen, of je kat sterft aan acuut nierfalen!!!!
Rieneke1
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het is vannacht gebeurt hij is nu bij de dierenarts
Rieneke1
7 jaar geleden
Gelukkig! Dan vermoed ik dat het beestje langdurig aan het infuus ligt. Hopelijk komt het weer goed met je katje.
Rieneke1
7 jaar geleden
Was je er trouwens snel bij?? Dat scheelt nogal voor de overlevingskansen. En wat zegt de dierenarts?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Laat inderdaad even weten hoe het afgelopen is. Ter informatie: (mogelijk ook voor toekomstige lezers) dit is een zeer gevaarlijke vergiftiging, overlevingskansen hangen af van de ingenomen hoeveelheid en snelheid van handelen. Er zijn middelen die gegeven kunnen worden om schade te voorkomen of beperken. Ethanol (=alcohol) bijvoorbeeld 'bindt' zich aan ethyleenglycol (antivries) zodat het geen schade doet aan de organen maar het gewoon uitgeplast kan worden. Dat is ongetwijfeld een versimpelde weergave, scheikunde was nooit een sterk vak voor mij. En er is zo uit m'n hoofd nog een middel dat als antidotum ingezet kan worden bij antivries. Dit soort middelen moeten wel zo snel mogelijk gegeven worden, dus voordat het de nieren bereikt. Als je er heel snel (binnen een half uur tot een uur) bij bent, kan de maag nog leeggepompt worden zodat je al kunt zorgen dat het grootste deel nooit verder wordt opgenomen. Het is dus altijd zaak om zo snel mogelijk medische hulp in te roepen. Dat geldt ook wanneer het gebeurt bij mensen trouwens. Tot slot: ik vind het een beetje lullig om je te vragen hoe je kat in vredesnaam bij die koelvloeistof kon komen (wijsheid achteraf en zo, en het is al erg genoeg wat je nu meemaakt, je daar nog eens op aanvallen helpt niemand) maar voor jezelf in de toekomst, en iedereen die dit leest: asjeblieft, houd schadelijke stoffen weg van kinderen en huisdieren. Koelvloeistof is een héle gevaarlijke, niet alleen omdat het zeer giftig is, maar ook omdat het een zoete smaak heeft en er bij vergiftiging dus niet zelden relatief grotere hoeveelheden worden gedronken.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het is vannacht gebeurt toen de kat buiten was ik weet niet hoelaat hij kwam 4:15 bij de dierenarts
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Erg naar voor je kat en jou. Wat me wel verbaast is waarom een kat koelvloeistof drinkt. Dacht hij dat het water was misschien? Om de zoetigheid doet hij het niet in ieder geval want dat kunnen katten helemaal niet proeven. http://www.scientias.nl/veel-dieren-kunnen-geen-zoet-proeven/
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hij is overleden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Och, wat een akelig nieuws. Veel sterke gewenst. Ik heb een paar weken geleden één van mijn katten moeten laten inslapen, dat blijft altijd moeilijk. Echt heel erg voor je.
Rieneke1
7 jaar geleden
Oh wat triest, heel veel sterkte met het verlies. Klotespul :(