Wat gebeurt er met honden waarvan het ras 'uit de mode' is?

De vraag komt misschien een beetje lomp over, maar zo is het niet bedoeld :)

In bepaalde periodes zie je sommige hondensoorten veel meer dan anderen. Denk aan de Schotse collie, Rottweilers, etcetera. De laatste tijd zie ik veel de Alaska Malamutes (misschien door de serie Game of Thrones?), maar omdat dit zo'n wild hondenras is, kunnen mensen die vaak niet aan. Na een tijdje zie je dan ineens weer minder van die soort, en maakt die plaats voor een andere, die op dat moment in de mode is.

Wat doen mensen als die mooie hond die ze op tv zagen toch moeilijker blijkt te zijn om op te voeden dan ze dachten?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (2)

Die gaan terug naar de fokker (soms is dat de eis) of worden herplaatst (de dalmatiërvereniging herplaatst ook honden, ze willen niet dat dalmaten in het asiel komen) of ze gaan naar het asiel.

Na verloop van tijd wordt de vraag naar dat ras minder en zullen fokkers dus minder nestjes hebben, zo wordt het langzaam weer minder.

Reken er wel op dat een ras wat in de mode is vooral extra gefokt wordt door de zogenaamde broodfokkers (die het doen om er geld mee te verdienen), niet door de échte fokkers, die gaan niet zomaar van 2 nestjes per jaar naar 4.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
duidelijk antwoord, dank je!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Idd duidelijk dus +
Ivana
10 jaar geleden
Twee nesten per jaar bij een echte fokker is ongehoord.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een echte fokker kan toch ook gewoon met meer teefjes fokken?
Als honden worden aangeschaft op grond van hun uiterlijke schoonheid en vooraf niet voldoende informatie is ingewonnen over de eisen die het betreffende ras stelt, dan is het leed (voor de hond) niet te overzien.
Ze worden onder valse voorwendsels afgegeven bij het asiel, te koop aangeboden op Marktplaats of aanverwante verkoopsites, aan een boom gebonden of, wat het allerergste is, gehouden maar totaal verwaarloosd, geestelijk zowel als lichamelijk.

Als de algemene mening zich dan van het ras afwendt, men bij vrienden ziet dat het ras toch niet is wat men er (in zijn dromen) van verwachtte, dan houden geldfokkers op met het fokken van dit ras en gaan over op een volgend ras wat in beeld is. Het ras waar men oh en ah van zuchtte, is uit de gratie en in het straatbeeld zal hij niet langer verschijnen.

Van ieder ras blijven alleen de echte liefhebbers over, die de hond niet hebben gekocht op uiterlijk en mode, maar zich terdege hebben voorbereid en het dier geven waar het rechtens zijn aard behoefte aan heeft. Er zal een handvol fokkers van zo'n ras zijn die niet fokken voor de omzet, maar fokken om het ras in stand te houden en fouten te elimineren. Dan zal de verhouding weer genormaliseerd zijn.

Jammer genoeg zorgen geldfokkers door foute combinaties te maken en met onverstand te fokken, dat er op die manier honden met gebreken komen (heup- en elleboog dysplasie, karakter afwijkingen, schedelproblemen enz.), fouten die door de goede fokkers voorkomen worden maar toch het totaal van de populatie aantasten.
Ivana
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
mooi uitgebreid antwoord. niet helemaal wat ik bedoelde, maar wel een duidelijk verhaal. dank je!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het antwoord is heel duidelijk waar de honden blijven. Asiel, marktplaats of gehouden en verwaarloost.