Bestaan "Stoppelkatten" echt, en waar komt die naam vandaan?

Volgens de 'overlevering' van mijn schoonouders moet je in het najaar en winter geen kittens nemen, want dat zijn volgens hun "stoppelkatten". Wat zoveel wil zeggen dan dat die vaak ziekelijk zijn, en soms zelfs zwakzinnig (?)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
12.6K

Het beste antwoord

nee, dat is onzin voor huiskatjes.
verwilderde katten die buiten hun nestje werpen en groot moeten zien te brengen, hebben het in het najaar veel moeilijker, terwijl een kat die in het voorjaar werpt, de hele zomer heeft om het grut groot te krijgen.
in die omstandigheden hebben voorjaarskatjes veel betere vooruitzichten.
maar onze huiskatjes kunnen werpen naast de verwarming, en er is eten volop.
daar gaat de vergelijking dus niet voor op.
Rieneke1
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Kittens die in de herfst zijn geboren, als het graan van de akkers is gehaald en daar alleen nog de stoppels staan, noemt men stoppelkatten. Of ze vaak ziekelijk en/of zwakzinnig zijn kan ik niet beamen. Dit zou het gevolg kunnen zijn van het feit dat ze in een koudere periode moeten opgroeien en daarvoor meer energie zouden moeten gebruiken, terwijl de moederkat meer energie nodig heeft voor zichzelf en kan daardoor de kwaliteit van de moedermelk minder zijn.
12 jaar geleden
Stoppelkatten werden zo genoemd, omdat ze geboren werden na de laatste oogst. Er stonden dan alleen nog stoppels op de velden. Hier spreekt men dus van boerderijkatjes.

Zijn ze laat geboren, dan zijn ze dus overgeleverd aan slecht, vochtig en koud weer. Moe-poes kan misschien wat minder voedsel vinden. De duisternis valt vroeg in en daarna jaagt moeder niet meer om zichzelf of haar kroost te voeden. Misschien is zelfs de natuurlijke voeding karig.

Dit alles geldt dus niet voor de katjes waar wij tegenwoordig uit kunnen kiezen. Ze zijn meestal binnenshuis geboren, worden rijkelijk voorzien van warmte en voer is er ook voor de moederpoes in overvloed. We kennen dus nauwelijks stoppelkatten (tenzij we op het platteland wonen). We kiezen nu uit binnenshuis geboren kittens en dan maakt het jaargetijde niet meer uit.
Ivana
12 jaar geleden
Nou ik heb er zelf een die nu een jaar of tien is dat is een lekker dikke gezonde sterke rooie kater die nooit ziek is en ja hij komt van een boerderij maar das eenbijzaak