onze hond is 16 weken,en ze plast nog steeds in huis, is dit normaal en hoe lossen we dit op? het is een jack russel

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
8.2K

Het beste antwoord

Onder de 6 maanden heeft een hond geen controle over zijn blaas. Zelfs na 6 maanden kunnen er nog ongelukjes komen. Sommige honden leren snel, anderen leren langzaam. Het is een kwestie van consequent, volhouden en de hond niet bestraffen. Mopper niet op de hond als hij in huis heeft geplast, ruim het op zonder dat de hond er bij is. Maak het goed schoon met een schoonmaakmiddel zonder ammoniak, zodat je hondje niet op dezelfde plek blijft plassen.
Laat de hond consequent even naar buiten na het slapen, eten en spelen. Let goed op de signalen van je hondje. Als hij begint te snuffelen, dan zoekt hij een plekje om zijn behoefte te doen. Dan vlug oppakken en buiten zetten.

Buiten laten plassen:

Tijdens het uitlaten de hond flink belonen als hij zijn behoefte doet en commando 'plasje' of 'poepje'. Maak er echt een feestje van. Ga niet gelijk weg na het plassen, maar blijf nog eventjes wandelen of spelen. Anders leert je hondje dat de pret over is bij het plassen en gaat het plassen uitstellen. Let goed op dat je hond buiten plast. Soms kan het even duren, de pup is gauw afgeleid. Dus blijven wachten wachten tot hij iets doet.

Geef hem geen toegang tot het hele huis, zodat hij niet overal kan plassen. Beperk hem tot de kamer, eventueel keuken als hij daar eet. Met een bench is het zindelijk maken sneller aan te leren, omdat honden van nature hun nest niet vuil maken. Als hij toch in de bench plast, dan ben je te laat geweest. Let dus goed op de signalen die een hond afgeeft en laat hem voldoende uit.

Heb engelengeduld, dan komt het over een tijdje vast wel goed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1. Klopt helemaal.

Andere antwoorden (3)

Als het je te lang duurt en je bent hier onzeker over, dan kan je ook even met een plasje naar de dierenarts gaan en laten nazien of het beestje geen blaasontsteking heeft. Als je lichamelijke afwijkingen kunt uitsluiten is de oplettendheid van jouw kant de enige oplossing.
Je kunt, zolang het dier nog niet zindelijk is, 's avonds na 9 uur de waterbak weghalen. De nacht is dan wat makkelijker te overbruggen.
Als je ziet dat ze een plas moet doen en de afstand naar buiten zou een bezwaar kunnen zijn, (b.v. flat met lift enz.) dan kan je het hondje tot de plasplaats dragen. Pups die gedragen worden plassen niet. (Dat is door de natuur bepaald. Als een moederhond een pup versleept, mag hij geen geurspoor achterlaten, zodat vijanden het nieuwe hol niet daardoor vinden.)
De beheersing van de blaas is gebaseerd op de ontwikkeling van de hersenen plus een gewoontevorming. Alleen aan dat laatste kan je zelf bijdragen.
Ivana
14 jaar geleden
16 weken is nog heel jong, er zijn maar weinig honden die dan al volledig zindelijk zijn hoor!

Wat je ook nog kunt doen in aanvulling op wat er al geschreven is, is je hond "krantzindelijk" maken. Laat hem op een krant plassen en verplaats de krant steeds dichterbij de voordeur om de krant uiteindelijk bij de voordeur te leggen. Zo legt de hond het verband tussen zijn behoefte doen en naar buiten gaan. Verder veel uitlaten, iedere 2 uur als de hond nog in het geheel niet zindelijk is.

Het is inderdaad heel belangrijk de hond niet te "straffen" als hij een ongelukje heeft. Negeer het gewoon en ruim het op zonder de hond te bekijken, maak er dus geen toestand van, de hond begrijpt dat niet en wordt er zenuwachtig van, wat vaak resulteert in nog meer ongelukjes.

Het komt heus wel goed, heb geduld, je Jack Russel is nog jong en zijn lichaam is nog niet volgroeid. Het ene ras is sneller zindelijk dan het andere. Mijn cairn terriër was pas na 1 jaar volledig zindelijk, ik heb er nooit een probleem van gemaakt, het hoort er nu eenmaal bij. Het hondje is aan het leren en leert van jou. Wees dus een geduldige "leraar"/"lerares".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wat ook van belang is dat de hond op vaste tijden naar buiten gaat.En idd prijzen als ie buiten plast,met een hoge intornatie in je stem en hem belonen met een honden koekje.