hoe bereken je het stroomverbruik van een aquarium?

Ik wil graag weten hoeveel mijn aquarium aan stroom verbruikt.

Alles is van het merk superfish

Licht brand alleen savonds als het buiten donker is
70 liter bak
Verwarming 35 cm 200w
Bio binnefilter 100-200 L .50Hz/6w.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
8.3K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een stekker kopen die dat voor je meet,
soms zijn ze voor 10,- te koop.
http://www.consumentenbond.nl/energie/energiemeter/energiemeters/
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
zo'n stekker heb ik ook. Kreeg hem niet ingesteld, veel te ingewikkeld.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heb je waterplanten in je bak? Die willen wel graag ongeveer 10 tot 12 uur licht per dag om goed te kunnen groeien en zuurstof af te geven aan het water.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb er ook 1.
Stekker erin steken, verder niks.
2 knoppen:
1 om de diverse dingen af te lezen. (huidig verbruik, totaal verbruik, enzovoorts
1 om sommige standen op 0 te kunnen zetten, zodat ie weer opnieuw gaat tellen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nou, ik moest eerst instellen of ik week- weekend- of nog een paar andere programma's had, dan de prijs per kW etc etc. Ik kreeg het niet voor elkaar. Ik had ook verwacht dat ik gewoon in het stopcontact kon doen en na een week aflezen hoeveel mijn verbruik was. En dan zou ik ook beginnen met het aquarium. de wasdroger weet ik immers hoeveel hij verbruikt en hoe lang hij aan staat,en van lampen enzo kan je het ook vrij makkelijk zelf uitrekenen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je de stekker er in zou steken gaat ie waarschijnlijk gewoon meten.
Dingen kunnen instellen houdt nog niet in dat het ook moet.

Antwoorden (2)

Dat is lastig, want je vertelt niet wat het stroomverbruik van je licht is. Ik schat 50 W.
Het is nog lastiger als je bedenkt dat de grootste stroomverbruiker, je verwarmingselement, alleen maar werkt als het nodig is. Als je je watertemperatuur hebt ingesteld op 25 graden en het is in je kamer ook 25 graden, dan heeft ie niets te doen. Als het in je kamer 10 graden is, dan moet ie misschien de hele dag aanstaan om het water te verwarmen.
Het enige apparaat dat constant stroom verbruikt is je pompje van 6 Watt.
Kortom: Als het warm is en nacht verbruikt je aquarium 6 Watt.
Als het overdag is en koud verbruikt ie waarschijnlijk ca. 250 Watt.
Misschien kom je gemiddeld op 100 Watt uit, maar dat is een gok van mijn zijde.
9 jaar geleden
De filterpomp verbruikt sowieso 6 Watt 24 uur per dag.

Lampen branden alleen als het buiten donker is, maar hoelang is dat dan? Soit, maakt eigenlijk niet uit. Want behalve licht geven die lampen een groot deel als warmte af aan het water, wanneer de lampen branden zal de verwarming dus minder te doen hebben en omgekeerd.

Laat ons uitgaan van een gemiddeld aquarium met een gemiddelde temperatuur van 24 °C in een omgeving op kamertemperatuur dus 21 °C. Dat is een verschil van 3 °C. Om dat verschil de baas te kunnen moet je rekenen op ongeveer een halve watt per liter of laat ons zeggen 35 Watt voor 70 liter. Dwz gemiddeld. Dus als je verwarming 200 watt is en zijn moet gemiddeld 35 watt leveren zal ze slechts 17,5% van de tijd aanslaan. Dwz alleen als de verlichting niet brandt. Aangezien verlichting voor 70 liter aquarium, gok ik, +/- 15 Watt zal zijn ga ik er vanuit dat verlichting en verwarming samen gemiddeld nog steeds rond 35 Watt zal zitten (= namelijk meer dan verlichting).

Naar schatting verlichting + verwarming samen dus ongeveer 35 Watt + 6 Watt pomp = 41 Watt gemiddeld.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+
Hoewel 21 graden gemiddeld nogal hoog is (bij velen staat snachts en als ze niet thuis zijn de verwarming lager) en 24 voor het water misschien iets te koud,
maar zelfs al zou dat het verbruik verdubbelen dan valt het nog mee.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
21 graden is toch gemiddeld denk ik en zelfs vrij koud. Watertemperatuur zal afhankelijk zijn van soort aquarium/vissen en meestal variëren tussen 23 en 29°C. Maar stel een verschil van 10°C (in een slaapkamer bijvoorbeeld). Dan reken ik meestal 1,1 Watt per liter. Diezelfde berekening geeft in totaal dan 83 Watt. Dat is inderdaad al een groter verschil in verbruik. Maar het principe om het verbruik te benaderen is wel gelijk. En ik hoop de vraagsteller daar voldoende mee geholpen te hebben.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
zeker en daarom ook de +