Waarom blijft kitten klagelijk miauwen in haar reis mandje?

Mijn kitten claimt mij de hele dag op en als ik even tijd voor mezelf wil nemen voor eten ofzo, blijft ze maar miauwen. Soms haalt ze ook uit naar het deurtje. Ze kan me verder wel zien want ze staat bij mij in de kamer. Is er iemand die weet waarom ze dit doet en of wat ik er aan moet doen?

Alvast bedankt,

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (2)

Op de eerste plaats: hoe oud is het kitten? Als je het te vroeg uit het nest hebt gehaald (vóór 13 weken) kan het zijn dat ze nog graag bij haar moeder was gebleven. Moederpoezen voeden de kittens op tot een zekere volwassenheid tot ze 13/14 weken oud zijn. Een kitten wat jonger bij de moederpoes wordt weggehaald is onzeker en kwetsbaar.
Dan: een kitten hoort niet in een zo beperkte ruimte voor langer dan nodig. Als je dus schrikt omdat ze de boel vernielt, moet je andere maatregelen treffen en het dier zachtjes opvoeden. Ik weet het niet zeker, maar volgens mij ben je niet goed bezig!
Ivana
7 jaar geleden
Rieneke1
7 jaar geleden
Nou ik weet wel heel zeker dat VS zich nog geen seconde ingelezen heeft. En begin maar niet over zachtjes opvoeden tegen iemand die zo onwetend is....
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Met jullie eens. Om mwwe dieren(kattenleed) te voorkomen MOET je soms ook wat hardere raad geven omwille van het dier, dat afhankelijk van VS nu ... ook als de intentie goedbedoeld is ;) Bovendien is JUIST opvoeding kitten buiten een reismand/bench zo nodig en klopt dat je als baasje een x-tijd heel veel geduld moet hebben en ergernissen moet leren trotseren! Dat VS ook hoop t bv ff rustig eten, pc krant enz, is 'dat stukje eigenbelangen' hoger houden dan de liefde voor nu dit kitten!
@Caribaprodz : fijn dat je deze vraag stelt! er zijn zoveel mensen , nieuwe kattenliefhebbers/-eigenaren die te weinig weten .

Wat je je kennelijk niet genoeg realiseert is dat het een jong (hoeveel weken?) babytje is, dat haar moeder nodig heeft en haar broertjes/ zusjes, zij roept omdat ze niet alleen WIL en KAN zijn ... het is zo verkeerd! ook voor jou, de kans dat jouw lieve kitten last krijgt van allerlei gedragsproblemen is groot.

Als je de gemiddelde nieuwe katteneigenaar bent, zal het kitten misschien zo'n 6 weken oud zijn toen je haar ophaalde.
Véél te jong dus en daar heb je je antwoord : zij heeft meer nodig dan een transportmand of bench met voerderbakjes, waterbakje en kattenbak. (Dat allemaal bij elkaar is al helemaal verkeerd en onnatuurlijk)

Als je een moederpoes met haar nest zou zien, weet je dat moeders het nest alleen verlaat om te eten/ drinken en naar de bak te gaan... de rest van de tijd is zij present.. aanwezig bij de kinderen/ haar kittens om ze OP TE VOEDEN ... en dat blijft maar doorgaan, de hele tijd, want ze doen alles samen ook slapen en nu bij jou : ligt ze ALLEEN in een transportmand ... dat woord zegt al waar het voor is: transport = vervoer. Als je naar de dierenarts gaat > dan moet ze daar in vervoerd worden.

Doe je zelf een grote lol >> en je schattige kitten ook natuurlijk << ga je goed verdiepen in het wezen KAT .
Er zijn goede boeken, maar ook online kun je wel zoeken en vinden.
Als geld een probleem is, dan kun je bij de bibliotheek een boek lenen en daar veel tips uit halen, trouwens ook op Marktplaats kun je boeken kopen voor een klein prijsje.
Je kunt ook , wat je nu ook al gedaan hebt , hier vragen stellen, goed idee, nu krijg je al wat tips. Geen probleem, maar weet je , je zou je toch beter eerst zelf hierin moeten verdiepen...

Ook zijn er kattengedragsdeskundigen waaraan je vragen kunt stellen, advies kunt vragen. Dit zijn om te beginnen kattenliefhebbers, maar weten zoveel meer dan de gemiddelde katteneigenaar.

Normaal gesproken zeg ik altijd : je "moet" NIETS, maar dat is nu toch niet het geval, het gaat om een kitten een levend wezen, en dat gaat voor. Je moet dus nu zorgen dat je te weten komt wat je het beste hiervan kunt maken.

Succes, doe je best!

Toegevoegd na 32 minuten:
Voor zover ik weet is wettelijk dat je met 6 weken een kitten van de moeder mag scheiden, maar in de natuur worden kittens tot zo'n 17 à 20 weken opgevoed. Het is een proces, een groeiproces.

Toegevoegd na 47 minuten:
HERSTEL 7 weken!!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ivana
7 jaar geleden
Wat een liefdevol en betrokken antwoord. Dikke plus!