kan een pup met blauwe ogen blind zijn?

ik ga een pup kopen die is nu 4 weken oud en heeft blauwe ogen de andere pups van het nest hebben bruine ogen.Kan dat?of kan het zijn dat hij ziek is?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
5.9K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je naar de dierenarts gaat weet je het snel genoeg. Ik neem aan dat de eigenaren van het nestje daar ook heen zijn gegaan. Wat zeggen zij? Heb je het gevraagd? Met blauwe ogen had je wel meer kans op blindheid dacht ik.. Al twijfel ik of dat voor dieren met blauwe ogen is of alleen albino dieren. (Witte dieren met rode ogen)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Kijk ook uit voor het Merle gen onder kleine hondjes (wat voor pup is het?)
Bij bijvoorbeeld Chihuahua's is het fokken met Merle verboden, aangezien dit vaak leidt tot problemen zoals blindheid en doofheid. Vraag aan de fokker of je met het volgende dierenartsbezoekje mee mag. Want ik neem aan dat je hem nu nog niet gaat halen, toch?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Kleur van de ogen heeft niets te maken met blindheid. Maar dat sluit ook niet uit dat de hond wel blind kan zijn. Dus indd neem contact op met de dierenarts of ga mee met het volgende bezoek.

Antwoorden (2)

Een oudere hond kan blauwgrijze ogen krijgen en dat duidt op staar maar dat is hier niet aan de orde (maar wel iets wat je te horen kunt krijgen van mensen die de klok hebben horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt).

Een blauw oog heet ook wel een glasoog maar op zich moet een pup daar gewoon mee kunnen zien. Het is jouw verantwoordelijkheid dus neem contact op met de dierenarts om het zeker te weten al zal een goede fokker dat zelf ook gedaan hebben.

http://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?f=6&t=21591
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er zijn hondenrassen waarbij het volkomen normaal is als de pups blauwe ogen hebben. Dit komt bijvoorbeeld voor bij Weimaraners en Huskys.
Ook komt het voor dat de pups in aanvang blauwe ogen hebben die later bijkleuren, zelfs van blauw naar amberkleurig.
In een nest kunnen soms verschillende oogkleuren voorkomen. Dit alles houdt niet in dat er iets aan de ogen mankeert.
De dierenarts zal bij controle ook de ogen inspecteren en een eventueel gebrek opmerken.
Ivana