Hoe kan ik mijn hondje alleen laten spelen?

Ik heb een hondje van 6 mnd, hij wil de hele dag spelen. Natuurlijk speel ik weleens met hem, maar ik heb ook weleens geen zin. Hij heeft veel speeltjes maar is alleen tevreden als ik die weggooi. Kortom hij vraagt werkelijk de héle dag aandacht. Hoe kan ik ervoor zorgen dat hij zichzelf kan vermaken?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
17.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
speeltje met geluid zoals een kip als je erin bijt gaat ie piepen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja dat ken ik! Mijn hond is ook nooit moe of heeft nooit genoeg aandacht! Piepspeeltjes bijt ze altijd stuk en botten vind ze niks aan... Het enige dat ze wel af en toe leuk vind (Zelfs wanneer ze alleen is!) is een groot touw wat ze kan kapot maken, kauwen, gooien, trekken enz.

Antwoorden (4)

Jouw hond moet leren, dat jij niet altijd tijd hebt voor hem. Dus een simpel "nee" is dan voldoende, want jij bent degene, die kennelijk steeds toegeeft.
Bovendien zal hij echt niet de hele dag aandacht vragen, (jonge) honden slapen ook veel.
Nog iets anders: laat je hem wel voldoende uit en zijn dat ook de momenten op de dag, dat-ie zich helemaal kan uitleven? Lekker rennen en spelen met andere honden?
Dat is heel erg belangrijk en je zult merken, dat-ie dan binnenshuis veel minder aandacht vraagt, omdat hij dan te moe is ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Helaas werkt dat niet. Nadat ik met hem uit ben geweest wil hij meteen weer spelen. Als hij geen aandacht krijgt gaat ie:
- mijn been krabben
- piepen
- mij aanstaren
- speeltjes voor mijn voeten leggen
- blaffen
- op me klimmen
Ergens moet ik er wel om lachen en geef ik dan inderdaad toe, maar zeg nou zelf... Hij is er goed in om aandacht te vragen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hond wordt hopelijk oud en als jij niet de leider wordt, dan heb je dit de rest van zijn leven. Als jij dat leuk vindt: okee.
Maar kennelijk niet, anders zou je de vraag hier niet stellen. Dan zal je dus maatregelen moeten nemen; hoe lief, ontroerend en schattig hij ook is ;-)
Negeren werkt prima bij honden; ik heb daar bosjes ervaring mee.
Jij accepteert het benen krabben, piepen etcetc.
Nogmaals: als je dat okee vindt: prima.
jodyenboyke
11 jaar geleden
+!
Ivana
11 jaar geleden
Plus.@Doodle: Luister maar naar Wendy, want ze heeft groot gelijk. Je houdt dit gedrag zelf in stand. Een pup moet je vanaf de eerste dag laten weten waar jouw grenzen liggen en daarvoor hoef je niet eens boos te worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank jullie wel!
@Ivana: er zijn hordes mensen, die omgaan met hun hond als Doodie. Niemand hoeft naar mij te luisteren *grinnik*; wat ik schrijf is mijn ervaring met honden en ik heb ook heeeeeel veel erover gelezen.
Ieder zijn/haar manier ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ Juist geen aandacht geven als je hond er zelf om vraagt,pas wanneer het jou uitkomt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Helemaal met je eens, dank!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
plus!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dikke plus,duidelijke uitleg!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Thanx!
Wat je zou kunnen proberen is om voor hem een bijvoorbeeld een bal te kopen die speciaal gemaakt is om snoepjes of iets anders lekkers in te doen.
Natuurlijk niet te vaak, maar op deze manier is hij eigenlijk een soort van verplicht om te spelen met de bal om het lekkers eruit te krijgen. Zo vermaakt hij zich eigenlijk kostelijk zonder dat jij daar verder iets aan hoeft te doen.
Ook het geven van een kluif kan een oplossing zijn.
Het is misschien niet helemaal lief, maar soms zou je hem kunnen negeren wanneer hij om aandacht vraag, zo leert hij vanzelf dat hij niet altijd op het baasje kan rekenen.

Ik weet niet hoelang je hem uitlaat maar een lekkere lange wandeling kan ook helpen. Zo geef je hem volop de aandacht, hebben jullie samen een fijne tijd en is hij daarna meestal ook uitgeput en zal hij lekker gaan slapen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ohja nog een kleine tip, je hebt tegenwoordig zogenaamde 'hondenpuzzels'. Werkt hetzelfde als de snoepbal, alleen moet de hond hierbij een soort van nadenken om het snoepje te krijgen.

Natuurlijk is dit niet dé oplossing want continu lekkers geven is natuurlijk geen goed idee.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zijn die puzzels niet erg simpel, waardoor het maar 5 minuten werkt? Anders is het wel de moeite waard om zo'n ding aan te schaffen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daar heb ik zelf geen ervaring mee, sorry. Maar het lijkt me niet dat het hem uren bezighoudt, in dat opzicht is een bal denk ik een beter idee. Maar de puzzel is wel een leuke afwisseling natuurlijk.
Even op reactie van je antwoord bij de vorige antwoordgever :
Als je je hond negeert en hij probeert toch je aandacht te trekken op die manieren die jij beschrijft, negeer hem dan toch. Je zegt dat je erom lacht, en ik kan dat begrijpen want ik heb die neiging stiekem ook weleens, maar negatieve aandacht is ook aandacht en ik denk niet dat het zo lukt om het probleem te verminderen. Negeer hem. Klimt hij op je, duw hem weg, of sta op en staar gewoon eens een aantal minuten voor je uit. Ik snap dat het niet aardig is, maar het probleem is dat het nu nog leuk is, maar zodra hij ouder is misschien niet meer. Als hij leert dat al dat aandacht trekken geen zin heeft, leert hij ook dat hij zichzelf moet vermaken.
Ook is het belangrijk dat jij degene bent die bepaalt wanneer hij aandacht krijgt, dus roep hem als het moment daar is, of ga naar hem toe. Zo leert hij dat alles in jouw handen ligt, en het weinig zin heeft om op een negatieve manier aandacht te krijgen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies Rockalicious: JIJ bent de leider van de hond en JIJ bepaalt. Als het omgekeerd is, dan ga je grote problemen krijgen, omdat je dan ook dingen zult toestaan, die nu nog schattig zijn, maar straks niet meer. Of niet schattig zijn naar andere mensen. Ik zou bijvoorbeeld een benenbijtende hond niet accepteren als bezoek.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor de tips Rockalicious! En de rest ook natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dikke plus,ik geef mijn hondjes 's morgens ook hun brokjes in een bal,zijn ze minimaal een half uur bezig,anders schrokken ze het in 2 minuten naar binnen.Ze zijn gek op die ballen,tussendoor doe ik er ook 1keer snoepjes in die ik dan ook nog extra klein maak,zijn ze weer ca een half uurtje bezig!
Spelen is een sociale bezigheid, daar heb je minimaal een tweede hond of een mens bij nodig. Je hond moet leren dat hij ook rustig moet zijn. Geheel negeren is vaak de beste optie. Spelen is trouwens niet zo maar voor de pret maar leert een hond de rang in de roedel ( jij bent de roedelleider, als het goed is). Een hond hoeft zichzelf niet te vermaken, het is geen mens ! Dus op momenten dat het jou uitkomt kan er gespeeld worden en anders is het gewoon rustig liggen of slapen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat hij de hele dag wil spelen betekent dat hij veel energie heeft. Dan is het dus nodig om hem deze energie te laten kwijtraken. Als dat niet voldoende gebeurt vraagt een hond de hele dag om aandacht en als hij dat niet krijgt en dus teveel energie houdt dan kan een hond gefrustreerd raken en daardoor minder goed gaan luisteren, wat een probleem wordt als hij in de pubertijd komt. Dus negeren is niet de goede optie!
het aandacht vragen is een signaal dat hij onvoldoende beweging krijgt.

Wat heel erg belangrijk is: om hem zeker minimaal 3x per dag GOED uit te laten, dus minimaal bv 2x kort een half uur en MINIMAAL 1x lang een goede 3-4 kwartier. En dan dus echt hollen en rennen en balletjes gooien!! Helaas laten veel mensen hun honden veel te kort en te weinig uit.
Ook erg belangrijk is het om met hem gehoorzaamheidstraining te doen, als een hond te weinig training krijgt, dan wordt hij ook daardoor onzeker en daardoor onrustiger en meer aandacht vragend.

Het ene ras heeft meer beweging nodig dan het andere ras, bv bij een husky moet je minimaal wel een paar uur mee gaan lopen, boxers kunnen er ook wat van. Maar ook andere rassen hebben in ieder geval bovenstaande uitlaat/speeltijden nodig (dus ook bv een yorkie of een chihuahua ).

Als je dit allemaal echt doet (dus minimaal 2 uur per dag hollen/rennen/ballen en regelmatig trainen) en je traint met hem (kan je zelf doen, lees wel dan in een boek erover wat de juiste manier is). Trainen minimaal 2x per week (volgen, zit, blijf etc) gedurende een half uur en tussendoor regelmatig zit/halt/hier e.d.
Dan zul je zien dat hij een stuk stabieler wordt en daardoor niet meer de hele tijd aandacht vraagt.

Een hond kost nu eenmaal tijd, gelukkig krijg je er heel veel voor terug!