Hoe kan ik mijn hond leren deuren te openen?

Ik wil graag aan mijn hond leren zodat hij deuren kan openen als hij aan de klink springt en dat weet dat hij zo de deur open kan doen.
Ik wil hem dat leren omdat ik er soms enige uren weg ben en soms wil mijn hond dan niet naar buiten op de terras dus laat ik hem binnen, maar alleen maar in een kamer,maar ik ben bang als ooit iets gebeurt bijvoorbeeld brand of gasexplosie dat mijn hond dan niet de kamer uitkomt omdat hij niet weet hoe je deuren open doet.
Geeft een truc om hem dat te leren?
Mijn hond kan wel goed springen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dan heb een blindegelijde hond nodig die worden daarop getraind die kunnen ook licht aan doen enzo

Het beste antwoord

Je roept je hond en laat hem zien dat je een koekje in je handen hebt. Vervolgens ga je bij de deur staan en wijst met het koekje naar de klink. Je zegt zijn naam en geeft een commando, b.v. 'deur' . Dit moet je heel enthousiast doen. Je moet hem als het ware een beetje opfokken, zodat hij gaat springen. De bedoeling is dat hij met zijn voorpoten op de deurklinkt springt.

Als het lukt moet je hem flink belonen en het koekje geven.

Doe dit na een paar minuten nog een keer. Maximaal 3x en dan de volgende dag weer oefenen. Als het na een tijdje lukt, ga je zelf op de bank zitten en geeft dezelfde commando. Als het een slimme hond is, weet hij wat hij moet doen.

De volgende stap is; jij gaat uit de kamer en doet de deur dicht en roept je hond en geeft de commando 'deur' o.i.d. Wachten tot hij komt ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

sommige honden hebben dat heel snel door, en dan zetten de eigenaren de deurklink omhoog zodat het ze niet meer lukt...

hoe groot is je hond?
Een grotere zal het misschien sneller leren dan een kleinere, die verder moet springen en meer kracht moet zetten.

Doe het voor. Doe het voor door hem op te tillen. Leg iets lekkers aan de andere kant van de deur.

Houd er ook rekening mee dat de hond een deur makkelijker open kan duwen nadat ie op de klink gesprongen is, dan springen, de klink duwen en aan de deur trekken. Hj kan dus maar 1 kant op.

Als hij zelf naar het terras kan, kan hij dan ook de straat op? Of een inbreker naar binnen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn hond is gewoon een middelgrote hond niet te groot niet te klein.
Hij is een mix uit border collie en husky,hij ziet er uit hoe een wolf en heeft ook de grote van een wolf.
Hij kan niet zelf naar de terras,ik moet hem naar de terras brengen als ik weg ga,maar soms wil hij niet naar buiten op de terras en dan mag hij binnen blijven tot ik weer naar huis kom.
En trouwen mijn terras is helemaal omgeven van hoge muren dus mijn hond kan nooit zomaar zo hoog springen.
Inbrekers kunnen wel over de muren klimmen maar dan staan ze gewoon op mijn terras den daar is niet veel te halen behalve tuinbloemen,en als mijn hond op de terras zit dan komen doch geen inbrekers om mijn hond blaft dan heel hard en gaat ze bijten.
Hoop dat ik al je vragen nu beantwoord heb. Dus moet ik snoepje op de deurklink leggen en dan gaat die er op springen?en snapt die dan dat hij zo die deurklink open gaat?en dat die zo de deur kan openen?
En doet die dan ook in gevaar als er geen snoep op de deurklink ligt?
Met mijn mechelseherder van 6 maanden heb ik het zo gedaan'voorpoten op de klink gezet en losgelaten, toen de deur open ging (naar buiten) heb ik hem heel hartelijk beloond en hem wat lekkers gegeven. Dit heb ik 4 keer gedaan en toe wilde hij niet meer stoppen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bovenstaande aanwijzingen kunnen idd werken. Maar helaas is niet iedere hond slim genoeg om het te leren.

Daarbij kan een hond zich gemakkelijk bezeren aan "een deur openen" op deze wijze.
Dus ik zou liever naar een ander oplossing gaan zoeken.

Maak bijvoorbeeld een heel groot luik ( kattenluikje voor de hond, zullen we maar zeggen)
Dan ben je op een echt diervriendelijk wijze bezig.

-een hondenliefhebber-
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb je de nadelen ook overwogen? Wat kan er allemaal gebeuren als hij alle deuren open kan maken?
Met een gasexplosie is de hond waarschijnlijk toch al niet meer te redden, hoe triest het ook is.
En als je gewoon alle deuren open laat in je huis ( behalve de buitendeuren) kan hij van een eventuele brand wegvluchten naar een andere kamer en hopelijk is de brandweer dan nog op tijd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De reden waarom je het wilt leren vind ik op zijn minst vreemd. Je gaat daarbij uit van een menselijke redenatie: als er links iets gebeurt, moet ik rechts wegrennen.

Je hebt veel meer kans, dat hij door angst op zo'n moment naar het raam vliegt omdat daar licht is. Er zijn maar weinig honden die op zo'n moment hun hersenen gebruiken. Veel meer kans heb je op een paniekreactie.

Plak op de buitendeur en de achterdeur een sticker, zodat brandweer en eventueel buren weten, dat als er iets in jou huis gebeurt, er een dier in nood is.

Het openen van deuren zou wel eens meer gevaar kunnen opleveren, dan redding voor het dier kunnen zijn.
Ivana
13 jaar geleden
Kun je niet beter een hondenluik maken? Want je wilt vast niet dat je deur telkens open is als jij weg bent...En als ie het eenmaal door heeft blijft hij dat natuurlijk doen...je hebt zelfs kans dat ie achter je aan gaat...

Je zou ook een sleutel aan je buren kunnen geven, zodat die hem in noodgevallen naar buiten kunnen laten...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je hoeft je hond helemaal niet te laten springen om de deur te openen

een hulphond bvb leert de deur te openen door dat er een flink touw aan de deurklink geknoopt zit.

zeg heel enthosiast pak het touw en als die het in de bek heeft zeg je tuk tuk (of trekken trekken) desnoods help je hem een beetje.

beloon hem met iets lekkers