waarom heb je vlooien in je huis als je kat/hond weggaat? waarom blijven die niet op de dieren zitten?

vlooien

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

eitjes en larven vind je niet op een dier, deze zitten juist in de omgeving. de vlo zelf is wel redelijk honkvast.

na 10 dagen kunnen ze uitkomen, maar ze kunnen ook heel geduldig zijns en zich pas laten zien als ze trillingen voelen (voetstappen, stemmen) en dan bespringen ze hun slachtoffer. en als dat geen hond is, dan slurpen ze ook van een mens.

daarom moet je bij vlooien ook altijd de omgeving behandelen. een vlo is nooit alleen!! (meer dan 100 eitjes per dag, dus dan weet je hoe snel dit kan gaan)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Alle eitjes die uit de dierenvacht zijn gevallen in je huis, zijn uitgekomen. Dan heb je een vlooienplaag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Overal waar jou dier is geweest gelopen gelegen etc.
Kunnen er neten zijn achtergebleven.
Door de warmte gaan deze zich ontwikkelen.
Met name op de bank kussens en niet te vergeten vloerbedekking.
Als jou dieren weg zijn dan hebben ze geen gastheer gastvrouw meer en zijn de de mensen het slachtoffer.
12 jaar geleden
katten en honden hebben vaak vlooien. Als het er maar een paar zijn merk je daar niets van. De eitjes van de vlooien vallen voor een deel op de grond, en bijvoorbeeld ook in het vloerkleed. Die hebben een aantal dagen nodig om uit te komen. En als je dan 14 dagen weg bent, en niet stofzuigt, heb je vlooien in je huis.
Tip: heel goed stofzuigen vlak voor je op vakantie gaat.
12 jaar geleden
Wat veel mensen niet weten is dat zo'n 80 tot 90 procent van de vlooien (in hun verschillende ontwikkelingsstadia) zich in de omgeving bevinden! Het aantal vlooien op je huisdier is dus maar een klein deel van de populatie.
In huis zullen de meeste vlooien zich in ei, larve of popstadium bevinden. Zodra een vlo volwassen is, gaan ze op zoek naar een gastheer. Waarna ze zich voeden, paren en eitjes gaan leggen. Dit eitjes leggen gebeurt meestal in de omgeving, dus je huis.
Vlooien in een popstadium kunnen echter zich maanden in een soort 'slaaptoestand' houden en uitkomen wanneer de omstandigheden goed zijn. Ga je weg, bijvoorbeeld op vakantie, en kom je terug (met huisdier), dan zijn de trillingen van voetstappen al genoeg om poppen een seintje te geven dat er weer potentiële gastheren in de buurt zijn. En vervolgens worden jij en/of je huisdier besprongen. Zodoende hoor je vaak dat mensen bij terugkomst van vakantie een vlooienplaag hebben.
Dat je geen vlooien op je dier vindt, wil dus niet zeggen dat je geen vlooien in huis hebt. Daarom is het belangrijk de omgeving ook goed te behandelen en/of een vlooienpipet te gebruiken dat zich ook via de haren en huidschilfers in de omgeving verspreidt en daar ook de vlooien (eitjes/larven) doodt. Bijvoorbeeld Advantage of Stronghold.
Stofzuigen is heel goed, maar doe dit de eerste 48 uur na het opbrengen van een pipet juist even niet. Dan moet het anti-vlooienmiddel juist de kans krijgen zijn werk te doen via huidschilfers, talg en haren waarin het zich ook bevindt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
vlooien zelf blijven daar ook meestal wel zitten, maar de eitjes doe uitkomen geven het probleem.
vlooien leggen hun eitjes op warme plekjes bijv, kieren in je vloer, tussen je bank etc.
met vlooienbandjes in stukjes knippen en op die plaatsen leggen kan je er in milde gevallen al vanaf komen.
anders....het is een vicieuze cirkel, want de volgende lading vlooien doet hetzelfde, en bij gebrek aan beter (een huisdier dus) pakken ze ook mensen