Waarom moeten honden ook plantaardige dingen eten en kunnen ze niet alleen vlees eten?

ik moet een flyer maken voor school en heb deze informatie nodig daarvoor.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.1K
erotisi
7 jaar geleden
strikt gezien is uw hond geen echte carnivoor. De voorvader van de hond, de wolf, eet naast het vlees van zijn prooidieren tevens de maag en maaginhoud op. Deze maaginhoud bevat voornamelijk plantaardig materiaal. Zou je een hond alleen maar vlees geven, dan bouwt hij tekorten op.
Ivana
7 jaar geleden
Erotisi, correct. Er bestaan omnivoren, carnivoren en herbivoren. De eerste eet van alles wat, de tweede eet vlees en de derde groep alleen planten. De hond behoort tot de eerste groep.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
https://nl.wikipedia.org/wiki/Omnivoor
5% wordt als grens gezien, dus een planteneter "mag" ook best een klein beetje dierlijk eten. Ook een koe eet wel eens een worm of slak. (misschien wel best veel ook..?? geen idee eigenlijk) Een hond behoort tot de omnivoren doordat ie zich aangepast heeft aan de mens.
https://www.quora.com/Are-wolves-carnivores-or-omnivores-like-dogs
De voorvader, de wolf is een carnivoor. Maaginhoud wordt ook gegeten, maar of dat de 1e keus en.of noodzakelijk is?
Belangrijker zijn de organen, dat zijn de meest voedzame delen. Volgens mij klopt de vraag niet.
Honden kunnen zonder plantaardig en zonder maag/darminhoud, als ze rauw vlees en tevens orgaanvlees krijgen.
Ze kunnen niet zonder dierlijk voedsel, meerdere generaties gezond blijven. Ik zou niet weten welke stof een hond zou missen zonder plantaardig voedsel.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verder kunnen honden alleen plantaardig materiaal eten omdat mensen het voor ze klaarmaken. (o.a. koken)
Met rauw plantaardig voedsel kunnen ze bijna niks. Dat geldt ook voor maag en darminhoud dat in het wild gegeten wordt. Dat is voorverteerd door o.a. de bacteriën in de planteneters .

Het beste antwoord

De hond behoort tot de carnivoren (vleeseters), maar kan door zijn natuurlijke voedingsgewoonten ook bij de omnivoren (alleseters) gerekend worden. In de natuur jagen honden namelijk op grote herbivoren waarbij ook de ingewanden, die veel plantaardig materiaal bevatten, genuttigd worden. Het lichaam en metabolisme van de hond is daardoor eerder te vergelijken met dat van een omnivoor. Zo heeft de hond een gebit met veel tanden en kiezen waardoor het niet alleen mogelijk is om vlees te scheuren, maar ook om de voeding goed te kauwen. Ook het darmstelsel is in vergelijking met dat van een pure carnivoor langer waardoor de bijkomende vertering van het plantaardig materiaal door de darmflora toegelaten wordt.
fremar
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+ Voor je antwoord als geheel.
Maar ik zou een hond toch beslist geen omnivoor willen noemen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Heel erg bedankt voor het antwoord ik verwerk het in de flyer!