Hebben dieren emoties?

Ik heb een dierverzorgingscursus gedaan, en een docent beweerde stellig dat geen enkel dier emotie kent. Dat alles puur vanuit het instinct gaat bij dieren.
Toen ik als weerwoord gaf dat mijn hond echt superblij wordt als we richting het bos rijden, gaf hij aan dat het komt omdat mijn hond het bos herkent en weet dat ze dan mag rennen en spelen. Instinctief gaat dan de staart kwispelen enz.

Zelf vind ik het moeilijk te geloven. Ook omdat bijv. een hond erg reageert om de emoties van de mens. Ze voelen dat feilloos aan.

Is hier een antwoord op?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies:) Dat is ook hoe ik denk. Als ik verdrietig ben, maar ik laat het niet zien. Komt mijn hond zeker bij mij zitten voor een knuffel. Ze voelen dat aan. Dankjewel:)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helemaal waar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hoe noem je het dan, als koeien voor het eerst weer de wei inmogen, na de hele winter op stal? Instinct, als ze van gekkigheid/blijdschap lopen te springen en te rennen met hun staarten alle kanten op?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee precies, das gewoon pure blijheid:)

Het beste antwoord

Het zal hier waarschijnlijk gaan om de definitie van emotie. Waarschijnlijk weet je docent er zo verschrikkelijk veel van, dat hij het hier geen emotie wil noemen maar iets anders. En daar zit natuurlijk wel iets in. Dieren zijn bepaald niet dom (soms zelfs superslim) maar toch noemen we het geen verstand, zoals bij mensen, maar instinct. Zo'n verschil zou er ook kunnen zijn als we emotie willen definieren bij mensen en dieren.

Ik vind dat jij gelijk hebt, want dieren kunnen lijden en ze kunnen heel blij zijn. Je voorbeeld is heel sterk. Je zult de docent nog eens moeten vragen, hoe hij het dan noemt, als dieren zich doodongelukkig kunnen voelen (20 kippen op een vierkante meter), kunnen lijden (discussie ritueel slachten) en zo laaiend enthousiast, zoals bij honden, als hun baasje thuiskomt. De kans is groot dat hij je dat prima uit kan leggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat je inderdaad gelijk hebt, hij ziet het dus als instinct en ik als gevoel. Ik had ook allerlei voorbeelden aangedragen, hij wist precies wat te zeggen haha! Was wel grappig... Maar vooral dat een hond bijv. jouw emotie aanvoelt zonder dat je het uiterlijk toont....dat zegt mij wel veel.
Ik ben weleens verdrietig geweest, en dat liet ik niet merken. niemand merkte het, maar mijn hond zat de hele tijd naast me met de kop op mn schoot. Dan zou je bijna denken dat een hond een emotie nog beter aanvoelt dan een mens:)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi berichtje schrijf je! Prachtig eigenlijk dat een hond het verdriet van het baasje zo aanvoelt. Ik denk ook wel zoiets dat een hond een emotie (soms) beter aanvoelt dan een mens. Toch vind ik instinct iets anders dan emotie. Want bij instinct denk ik veel meer aan allerlei vaardigheden, die het dier automatisch al heeft. Dat een kat achter vogeltjes aanzit, dat is zijn instinct, en dat heeft weinig met emotie te maken. Toch nog maar eens vragen aan je docent. Ik ben wel nieuwsgierig naar zijn antwoord. Want lijden, blij zijn, en verdriet van het baasje aanvoelen is m.i. toch emotie, al noem je dat bij dieren dan misschien anders.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb mijn cursus al afgerond en dat was in Barneveld ( niet om de hoek zegmaar ), dus de docent zie ik niet meer. Helaas:) Het kwam weer in me op, vandaar de vraag:) Tja, misschien heeft het bij dieren een andere benaming. Het idee is hetzelfde lijkt me. Dieren reageren er misschien anders op, omdat ze zich niet zo kunnen uitten. Misschien dat het per diersoort ook weer verschilt hoeveel emotie ze kunnen waarnemen. Ik kan me zo voorstellen dat een olifant meer emotie kan voelen dan een worm.
Maar misschien is dat een gevoel:)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee hoor dat is geen gevoel maar de waarheid. Ik vermoed eerder dat je docent volgens de regeltjes les heeft gegeven,maar niet echt jet fijne ervan weet want een dier en dan met name de hond kent wel degelijk emotie's zoals jezelf al aan gaf. Er zijn zeker een paar voorbeelden van. http://dierenlevens.blogspot.com/2011/09/het-redden-van-walvis-valentina.html http://www.hotsche-luik.nl/animal/emoties_dieren.php
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mila hier is nog een aardige link.
Daar kunnen we in ieder geval lezen, dat de geleerden er ook niet helemaal uit zijn, hoe het precies zit met dier en emotie. Dus dan is het helemaal niet erg als wij het niet weten. ;-) http://www.animalfreedom.org/paginas/column/emoties.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankjullie!

Andere antwoorden (10)

Ook als de docent beweert dat de hond het bos herkent en daarom met de staart gaat kwispelen,is dat voor mij emotie van de hond. Evenals een hond emotie vertoont,als je na een dag weer thuis komt is dat niet omdat ie dan z'n eten krijgt, maar m.i. puur uit blijdschap, dat je er weer bent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankje voor je antwoord!
Ik weet niet of het ergens ooit op een wetenschappelijke manier is bewezen. Maar ik denk dat dieren wel emotie hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Veel mensen vinden het moeilijk om te aanvaarden dat mensen zo op dieren lijken, maar voor wie de evolutieleer aanhangt ligt het voor de hand om er van uit te gaan dat niet alles bij de mens is ontwikkeld.
Het is natuurlijk moeilijk te bewijzen omdat je niet gemakkelijk met een dier kunt communiceren. Dat wil niet zeggen dat een dier zelf niet communiceert. Voor mij staat het als een paal boven water dat als een hond met zijn staart tussen de poten wegloopt hij niet blij is; dit in tegenstelling tot wanneer hij met opgeheven staart en staande oren aan komt lopen en misschien zelfs dartele sprongetjes maakt.
Het gedeelte van de hersenen waar onze emoties worden geregeld behoort trouwens tot de oudste delen van de hersenen en er is dus geen goede reden aan te voeren om te beweren dat ze niet over emoties zouden kunnen beschikken.

Toegevoegd na 11 minuten:
Een dier heeft geen neocortex zoals wij en het zal een aap dan ook nooit lukken om te leren schaken.
Zonder neocortex kunnen kraaien wel denken; in een laboratorium weet een kraai een lekkernij die drijft in een buisje eruit te krijgen door steentjes in het water te gooien. Stukjes piepschuim verwerpt hij voor dit doel nadat hij ze even in de bek heeft gehad.
Nog niet zo lang geleden beweerde ook vrijwel iedereen dat dieren niet zouden kunnen denken, maar je kunt moeilijk volhouden dat het voorbeeld iets met instinct heeft te maken want iets dergelijks zal in de natuur nauwelijks voorkomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is een lastige discussie, maar ik raak er langzaam maar zeker van overtuigd dat mijn hond gevoel voor humor heeft. De manier waarop ze ons soms fopt...
Of het emotie is, of zo genoemd mag worden, weet ik niet, maar dat er meer is dan alleen maar instinct is voor mij wel zeker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankje, hihi weet wat je bedoelt met een hond met gevoel voor humor:) Wij hebben ook zo'n lolbroek...
Voor mijzelf: ja, dieren hebben emoties.
Dieren rouwen bijvoorbeeld ook na een sterfgeval. Naar alle waarschijnlijkheid op een andere manier dan mensen, maar rouwen is een emotie.
Olifanten bijvoorbeeld rouwen na een verlies en komen soms zelfs na een periode weer terug naar de plek waar een roedellid is overleden. Ook apen rouwen. Dit is in vele documentaires te zien geweest.
En als je wel eens kijkt naar the Dogwhisperer op National Geografic: ook Cesar Milan erkent emoties bij een hond.
Mijn hond bijvoorbeeld maakte bij extreme blijdschap een eigenaardig soort keelgeluidje;-)
En een kwispelende staart kan ik echt niet zien als instinct.
Maar: wel anders dan mensen en hoe anders lijkt mij niet te onderzoeken, omdat ze niet kunnen praten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord! Ik merk het al aan alle antwoorden, dieren hebben gewoon emotie:)
Ik zou eigenlijk niet weten hoe een hond zich zou gedragen zonder emotie. Als ik met de voerbak aankom is ze blij. Blij omdat ze te eten krijgt, maar toch blij.
Als ze zonder emotie zou zijn dan zou ze toch gewoon gaan eten zonder kwispelen, zonder springen van blijheid enz enz....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Graag gedaan!
Men dacht ook, dat vissen geen pijn konden ervaren.... maar dat kunnen ze weldegelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ahhh, ik had je antwoord niet helemaal goed gelezen, ik had dezelfde (schaam me nu), gelukkig had ik toen nog een filmpje gezien en kon ik die erbij zetten, hebben we toch niet hezelfde antwoord. + voor jou
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Excuus, hier is je plus, ik was aan het typen, kreeg een telfoontje tussendoor, en een halfuur later wilde ik hem verzenden, was jij me voor hahhhaa
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
:-))) Het is je geheel vergeven haha, dank je wel.
Kennelijk is iemand het geheel niet eens met onze antwoorden. Maar ja: als hij/zij niet de moeite neemt om te schrijven waarom, kunnen we er ook niks mee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee inderdaad, we hebben stille minnaars hier die ons beminnen tegen onze wil in...is dit een ongeweste mintimiteit?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
HAAAAAAAAAAHAHAHAHHAAHA, leuk gevonden!!!!!!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja he? Haha
Pieter2011
12 jaar geleden
+ Ik ben het helemaal met je antwoord eens, Wendy. Toen een kennis van mij jaren geleden plotseling overleed, liet hij een vrouw en twee nog jonge kinderen achter. Het gezin had al jaren een hond. Vanaf de dag waarop de man overleed, heeft het dier niets meer gegeten. Ze hebben van alles geprobeerd, maar zonder resultaat. De hond bleef in de gang bij de voordeur liggen en is uiteindelijk op die plek overleden. Als je dat van nabij hebt meegemaakt, twijfel je er niet over dat dieren emoties hebben...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je Pieter2011, zeker ook voor je reactie.
Pfffff, dat is heeeeeeeeel heftig zeg!!! De hond van mijn ouders was heel gericht op mijn vader. Toen hij overleed heeft de hond 2 dagen niet gegeten, wel gedronken. De 3e dag at-ie weer wat en iedere dag wat meer. 3 dagen heel lethargisch, er zat geen beweging in, veel liggen en slapen.
Vanaf dag 4 richtte hij zich op mijn moeder op een heel bijzondere manier en werd weer aktief. Dat is altijd zo gebleven. Hij ging nog zeker een maand of 3 af en toe snuffelend door het huis. Dat hebben wij opgevat als zoeken naar mijn vader. Dat kán een verkeerde interpretatie zijn natuurlijk, dat weet ik niet.
In ieder geval waren die 3 dagen zeer duidelijk: als dát geen emotie was, dan weet ik het ook niet meer.
Dan heeft die leraar zijn diploma bij een pakje boter gekregen zeker?

Ik heb op TV een paar maanden geleden een documentaire gezien waar ik echt om heb zitten janken.

Een kudde olifanten, opa en oma, papa en mama en 2 kleinkinderen, een jongetje en een meisje.
Het meisje was kerngezond, het jongetje daarentegen was te mager en werd steeds magerder. Ze waren 4 maandjes oud. De moeder was te jong toen ze de tweeling kreeg.

Het jongetje stierf echter, viel plotsklaps dood neer bij een boom vlakbij een oever. De moeder bleef getreurd aan haar jong ruiken maar de oma duwde haar mee de kudde in om haar afstand van haar kind te doen nemen. Een jaar later kwamen de olifanten terug bij die plek en zagen de botten liggen, 1 voor 1 besnuffelden ze alle botten, dit was hun manier van rouwen en afstand nemen en accepteren.

Ik vond het werkelijk mooi om te zien hoe dichtbij de emoties van dieren zijn tot mensen.

Een ander waargebeurd verhaal toen was van een hert die stond te drinken bij het water, het was nog een jonkie en was alleen. Niet in de gaten dat er 2 ogen op haar waren gericht. Die krokodil op zijn beurt had de nijlpaard niet opgemerkt. De krokodil valt aan en hapt in het hertje. De nijlpaart bijt de krokodil die het hertje voor dood achterlaat en neemt de benen.

Het nijlpaard klimt het water uit, neemt het hertje in zijn bek en legt het op de grond en spert zijn bek wijd open over het hertje om mond op mond beademing te geven, maar tevergeefs, toen liet ze het liggen voor de andere gegadigden.

Toch mooi....emoties kennen dieren wel degelijk!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wil de stille minnaar opstaan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uh..... ik ben niet je stille minnaar hahahaha.
Maar een plus voor je juiste antwoord ;-))))))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je, zo helpen we elkaar haha, ik weet dat jij het niet bent....we hebben dezelfde minnaar vermoed ik....helaas voor hem, ik ben al getrouwd
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ooooooooooow, was de plus vergeten!!! Snorrie!
Ja, denk ik ook, en ook ik ben totaal bezeten ;-))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ze zouden die stille minnaars tbm moeten geven hier, ter beschikstelling van het moderatieteam :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een nijlpaard dat een hert mond-op-mondbeademing geeft!!!!! Als een tv presentator dergelijke onzin verkoopt is het hem te doen om kijkcijfers en niet om een realistisch beeld weer te geven. Dat een nijlpaard bij vergissing een hert red, daar kan ik nog in komen, dat het nijlpaard met zijn kop tegen de kop stoot van het hert, ja dat is dan ook redelijk normaal. Maar mond-op-mondbeademing !!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helaas kan ik geen filmpje hiervan vinden, daar was overduidelijk de bezorgdheid van de nijlpaard te zien. Ik vond het zelf eigenlijk verbazingwekkend, kon het gewoon niet geloven, maar hoeveel nieuwe dingen ontdekken we weer over dieren eigenlijk? Maar bedankt voor je reactie... En inderdaad, het werd erbij verteld, dat de nijlpaard zijn bek openspert boven de kop van het hertje en diep uitademt kan je helaas in beeldmateriaal niet bewijzen als zijnde mond op mond beademing....maar ik sluit het niet helemaal uit dat het werkelijk niet kan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Overigens, wat mij wel weer aan het denken zette was wat dan de bedoeling van de nijlpaard was als het hem niet om de lunch te doen was....waarom ging die bek dan open?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een nijlpaard zal nimmer een krokodil aanvallen als het nijlpaard zelf of het jong van het nijlpaard in gevaar is. Nu komen er dezelfde soort psychische stoornissen bij andere diersoorten die ook bij de mens voorkomen, dit nijlpaard heeft vermoedelijk een jong verloren en zag het hert als haar jong, daarop viel zij uit naar de krokodil. Om na te gaan of het hert nog leefde opende het nijlpaard haar bek, net als bij de mens is ook de lip van een nijlpaard zeer gevoelig en voelt ze of het hert nog ademde. Dit soort voorvallen is al vaker beschreven en heeft meer te maken met het zicht van het nijlpaard dan met enige vorm van emoties.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Al was het maar om te voelen of het hertje nog leefde.....dan nog zijn dat emoties.... Bedankt voor je uitleg, misschien heb ik dat beademen verkeerd begrepen, kan ook! :-)
Een primatologe (apendeskundige) vertelde eens in een tv-programma dat ze tijdens haar studie geen apengedrag termen als 'liefdevol', 'blij' etc mocht geven, Terwijl de negatieve emoties wel als zodanig benoemd mochten worden ('wraakzuchtig', 'achterdochtig') etc.

Angst is een emotie. Als een dier alleen in een reflex ergens op reageert kan je het instinct noemen. Maar ik kan niet geloven dat er mensen zijn die denken dat er geen dieren bestaan die angstig kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wie niet gelooft dat dieren emoties hebben moet dit filmpje maar eens bekijken.

Ik ben er ook zeker van dat mijn kat emoties heeft. Hij vindt het niet leuk om alleen gelaten te worden en is blij als wij thuis komen.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo mooi! Ik had hem al eens gezien. Zakdoeken filmpje:)
Naar gevoelens bij dieren wordt nog veel onderzoek gedaan en een echt wetenschappelijk bewijs omtrent het uiten van emoties is er niet, daar zijn nog alleen maar aanwijzingen voor.

Dit is ook het grote probleem bij bijvoorbeeld het ritueel slachten van dieren, men kan wel de stress meten maar niet de emotie die dat teweeg brengt.

Er zijn sterke aanwijzingen dat er bij een aantal dieren reacties zijn die sterk vergelijkbaar zijn met de menselijke emotie maar officieel is het nog steeds niet vastgesteld, het is ook vandaar dat men in het onderwijs emoties bij dieren stellig zullen ontkennen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dieren zijn net als mensen; elk verschil is slechts gradueel. Het onderscheid dat voorheen gemaakt werd is vooral te danken aan wenselijkheid: velen willen de mens principieel boven de dieren te plaatsen.

Dieren kunnen grapjes maken en lachen, ze kunnen verdrietig zijn (het rouwen van olifanten is bijvoorbeeld erg bekend) ze kunnen geniepig zijn, plannen smeden en op hoog niveau samenwerken. Ze kunnen kwade streken uithalen en hebben ook een moraal; ze kennen een verschil tussen goed en kwaad. (Dit geldt natuurlijk niet allemaal in dezelfde mate voor alle dieren.) Dit alles is al lang bekend zoals de fabeltjeskrant al aangaf: "dieren zijn precies als mensen". Een wereldvermaarde en invloedrijke Nederlandse onderzoeker, Frans de Waal, heeft hier veel onderzoek naar gedaan bij met name apen. Zijn conclusie is hetzelfde: apen zijn net mensen. Dat is dus geen fabeltje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Te veel Disney gekeken? Al ooit een lachende schildpad gezien? Al ooit een hoeveelheid slangen gezien die samen op jacht gingen? Al ooit een aantal krokodillen gezien die samen een grap uithaalde? Al ooit een varaan gezien die van uit het geniep iemand aanviel? Als je al deze vragen met ja kunt beantwoorden geloof ik wat je schrijft, als je 1 vraag met nee beantwoord weet je dat je onzin hier hebt neer gekalkt. Als 1 diersoort die sterk verwant is aan het soort Homo sapiens (ja een mens is ook maar een zoogdier) een aantal overeenkomsten heeft met de mens is niet verwonderlijk maar dat betekent nog niet dat ook een spin emoties heeft. Dikke min.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze kunnen wel degelijk samen een plan uitvoeren. Niet alle diersoorten naturlijk:) Weleens wolven zien samenwerken een prooi te vangen? Dat wordt heel goed uitgedacht. Puur en alleen instinct kan dat niet zijn ,de situatie is niet te voorzien wat de prooi gaat doen. Maar een plan smeden is weer geen emotie :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Ze kunnen wel degelijk samen een plan uitvoeren. Niet alle diersoorten naturlijk" Dat is nu exact wat ik tracht duidelijk te maken. Per diersoort en ras is het hebben van gevoelens verschillend en kunnen we tot op vandaag niet met zekerheid zeggen welke dieren daadwerkelijk emoties hebben en welke niet. Er lopen op dit moment zelfs studies naar stress gevoeligheid bij bepaalde huisvesting.