Hoe leer ik mijn kat iets af?

Ze is gek op water en speels.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Plant uit pot graven, op het aanrecht springen, klauwen aan meubels. Et cetera, et cetera. Ze is wel erg lief!

Het beste antwoord

Mijn katten zijn ook speels en zitten ook overal aan en op, maar als het gevaarlijk is voor de kat of dat er spullen beschadigen zou ik een plantenspuit aanraden.
Een klein spraytje hun kant uit en ze houden het voor gezien. Verder schijnen ze geen link te leggen tussen jou en de plantenspuit. Dus traumatisch is het ook niet.

Toegevoegd na 2 minuten:
oh ik lees net dat ze gek is op water, ik hoop dan dat de plantenspuit nog werkt. Vaak wel, want het komt plotseling en dat vinden ze over het algemeen niet erg leuk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
oh dat wist ik niet, bij mij hielp het wel goed, ik sproei mijn planten niet met de plantenspuit, misschien dat dat nog verschil maakt. Is het niet meer het schrikeffect, waardoor de kat op houdt met dingen doen die niet mogen.
Want ze dartelen nog steeds speels achter mij aan en ik merk ook niet zo veel van een trauma. Ik dacht altijd dat ze de link niet naar mij leggen, maar meer naar "het schrikeffect".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Idd, de plantenspuit heeft helemaal geen effect en het kan fout gaan. + voor bruintje
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe kan het nou fout gaan? Toen ze met haar poot vast zat in de gleuf van de videorecorder, toen ging het fout.

Andere antwoorden (9)

Ontneem haar de kans dat verkeerd of fout te doen, dus elimineer dat wat fout kan gaan... Vazen vastplakken op de tafel met secondenlijm als de kat die steeds omgooit... En zulke maatregelen, een kat iets afleren, daar heb ik nog nooit van gehoord...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waatom zou je zulke leuke eigenschappen af willen leren?
Enfin, iets afleren: dan zul je veel geduld moeten oefenen, met name als de kat niet jong meer is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Accepteer dat het geen kat is maar een labrador!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zie hieronder
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als je een kat aanschaft hoor je al te weten dat je qua gedrag jezelf moet aanpassen, en niet andersom. een hond kun je van alles aanleren, bij een kat is dat velen malen moeilijker. in de tros kompas staan altijd leuke columns van martin gaus, heel leerzaam.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als de kat de plant uitgraaft, bedek de aarde dan met siersteentjes van niet te klein formaat, te krijgen bij het tuincentrum.
op het aanrecht leg je een plankje beplakt met plakplastic, plakkant boven.
gedeeltes van meubilair beplak je met dubbelzijdig tape.
erg belangrijk; geef de kat alternatieven, dus creeer andere hoge plekjes waar ze wel mag komen, en koop een fijne hoge krabpaal voor haar.
Rieneke1
14 jaar geleden
Katten zowel als honden gaan gedragingen nalaten wanneer ze er geen voordeel van ondervinden. Ze stoppen met acties als ze er een náár gevoel bij hebben.

Het is dus aan jou om uit te vinden hoe je een voor de kat fijne actie kunt ombuigen tot een vervelend iets.
Dat kan bij katten met een plantenspuit, maar als dat voor jouw kat nu juist iets plezierigs is (water), dan moet je iets anders verzinnen.

Over het algemeen zullen dieren bij drie achtereenvolgende slechte of minder prettige ervaringen er al de brui aangeven.
Misschien moet je dezelfde actie een week later nogmaals herhalen. Dat is voldoende.

Rieneke geeft al een aantal hulpmiddelen. Voor je eigen kat kan je er misschien nog wat bij verzinnen.
Ivana
14 jaar geleden
Het ligt er een beetje aan wat je hem af wilt leren.
Een plantenspuit kan ook bij katten die van water houden best helpen. Het sissende geluid is net zo eng als het water dat je ermee spuit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat wil je precies afleren? Katten kan je veel leren, maar afleren is lastiger. Katten doen alles doelmatig. Als ze graag met water speelt, koop een waterfontein met onderleg mat. Geef haar alternatieven. Is het een kat die alleen leeft? Dus zonder andere katten? Katten zijn sociale dieren en spelen (uitzonderingen zijn er natuurlijk altijd) graag met elkaar. Veel met haar spelen dus. Je zou aan voedselverrijking kunnen doen.

Er zijn boeken te koop waarin spelletjes staan die je met je kat kunt doen. Mijn katten geven een High Five voor een snoepje.

Laat de tips van de plantenspuit maar achterwege. De kat legt de link niet tussen tussen iets wat ze niet mag en het water.