Hoe kan ik parkieten het beste hun vrijheid geven?

Ik ben dol op vogels ze zijn mijn aller grote liefde maar door omstandigheden ik wil ze toch liever bevrijden omdat er wordt niet goed genoeg voor ze gezorgd, kan ik terecht bij een dierenbescherming misschien? Weg laten vliegen? Zover ik weet ze overleven het niet buitenwereld. Ze zijn nu rond 10 a 11 parkieten, dus kan niet zomaar laten, ideeen en tips heel graag,

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
4.1K

Antwoorden (2)

Je kan je parkieten niet vrijlaten, want dat gaan ze zeker niet overleven. Ze zijn niet gewend zelf voer te zoeken en vinden, na de zomer wordt het te koud voor ze, en kraaien lusten er wel pap van, parkietenpap.
Je kan je vogels meestal naar het streekasiel brengen als er geen opvang voor tropische vogels in je buurt is. Je bent uiteraard wel afstandsgeld verschuldigd.
Rieneke1
8 jaar geleden
Mogelijk gaat het om grasparkieten
Deze soort moet iedere dag voldoende voer eten.
Hebben ze twee dagen geen voer dan zijn ze dood.
In hun maag leven bepaalde bacteriën, komt er geen voer meer in hun maag, dan gaan deze bacteriën zich enorm vermenigvuldigen, de maag gaat ontsteken en de vogels sterven.
Ook zijn dit soort vogels al generaties lang in hokken gekweekt, de vogels weten niet beter en voelen zich prima thuis.
Ze kunnen nooit meer terug naar de natuur.
Van andere soorten parkieten is bekend dat ze in ons land , in de vrije natuur, goed overleven.
Zoals de halsbandparkiet, de valkparkiet en de rozella's
Maar b.v de halsband parkiet is momenteel een enorme plaag aan het worden.
Daar zitten we ook niet op te wachten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Rieneke1
8 jaar geleden
Hoezo een plaag?
http://www.trouw.nl/tr/nl/4928/Natuurdagboek/article/detail/1842679/2011/01/29/Parkieten-plaag-of-aanwinst.dhtml En of valkparkieten en rosella's overleven hier? Ik betwijfel het eerlijk gezegd, op de lange duur. Maar sowieso mag je exoten niet vrijlaten buiten.
Z512099
8 jaar geleden
+ Allemaal waar.
@ Rieneke: In Brussel worden al 12.000 halsbandparkieten geteld...( vorig jaar )
Uit een bron:
Tijdens die besprekingen bleek dat de Brusselse parkieten mogelijk de vleermuizenpopulatie negatief beïnvloeden. Maar boeren in het omringende Pajottenland ondervinden de grootste hinder, doordat de groeiende groep halsbandparkieten hun fruitbomen plundert. Aves schat de populatie van parkieten in Brussel in op ongeveer 10.500 stuks. Leefmilieu Brussel telt ongeveer 12.000 exemplaren. Het zou wel nog kunnen dat de populatie aan alexanderparkieten, die nauw verwant zijn met de halsbandparkieten, alsnog uitdijt: die groep verkiest landelijkere gebieden en zou zich mogelijk ook in het Zoniënwoud kunnen gaan vestigen. Dat bleef tot nog toe relatief parkietenvrij.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Rieneke, er zijn berichten dat valkparkieten en rozella's hier kunnen overwinteren, er is echter niets bekend of ze zich ook vermenigvuldigen.
Ik heb zelf rozella's zitten en die zijn volkomen winterhard. Ze eten waarschijnlijk in de vrije natuur ongeveer het zelfde als de halsbandparkieten ( denk ik )