Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe zie je of een grasparkiet luizen heeft?

Ik heb een witte grasparkiet die telkens wat jeuk heeft. Ik denk niet dat ze iets heeft, maar ik vroeg het me af. Ze is niet handtam (of liever, ik ben bij haar niet handtam), kun je ze zien lopen?

Toegevoegd na 3 minuten:
En hoe zien die luizen er precies uit?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
15.4K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

kleine ranzige beestjes zijn het die je kan zien als je tussen de veren kijkt. soms lopen ze, en soms zijn ze lekker lichaamssappen aan het oplurken.

overigens hoeft het geen vogelluis te zijn maar het kan ook een andere parasiet zijn. bij een witte vogel is het niet moeilijk te ontdekken, maar er zijn ook ongewenste diertjes die je niet met het blote oog kan zien. let dus ook op de huid. deze hoort mooi roze en egaal te zijn.

een parkiet kan wel bijten als je het vastpakt, maar zelf vind ik niet dat het helse pijnen geeft dus zet gewoon even door.
zelf pak ik ze gewoon altijd vast ook al zijn ze niet handtam. bij een valk, dwergpapegaai of forpus is een handschoen aan te raden, want die knagen toch net een stukje harder :)

vertrouw je het niet ga dan naar de dierenarts met je valse witte mini ara. parasieten kunnen de weerstand van een vogel verlagen waardoor er allerlei andere nare ziekten en aandoeningen de kans krijgen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn valse witte mini-Ara, ik noem haar altijd killer.
Waarschijnlijk is er dan sprake van bloedluis. Til de vleugels op, dan zie je op de kalige huid onder de vleugels rode stipjes, bloedzuigplekjes.
Neem de vogel uit de kooi en maak de kooi grondig schoon. Vraag bij de dierenspeciaalzaak welk middel je het best voor de vogel kunt gebruiken, want dat wijzigt na een aantal jaren en ik ben niet meer up-to-date wat dat betreft.
Bloedluis gaat vooral in hout en kieren zitten.
(Lees meer...)
Ivana
12 jaar geleden
pak je vogeltje met een handdoekje, zodanig dat de handdoek over de kop zit.
je vogeltje zal dan rustig blijven.
je kan nu een vleugeltje optillen, en zachtjes de veertjes op de flanken uiteen blazen.
je zou dan luizen kunnen zien.
het zijn piepkleine beestjes, niet groter dan een speldenknop, en erg beweeglijk.
bij een flinke aantasting zullen ze ook al snel over je armen lopen.
bij de dierenarts kan je ectospray kopen, waar je het beestje mee kan doordrenken.
zo nodig na een paar dagen nog eens herhalen.
(Lees meer...)
Rieneke1
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding