Kan mijn hond kanker krijgen van het vlees van een dier wat kanker had?

Wij geven vers vlees aan onze hond en nu zag ik er zwarte stukken in zitten. Dit bleek pens te zijn, maar ik moest er wel aan denken.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nee dat kan niet. Kanker is niet besmettelijk door het te eten.
Rieneke1
8 jaar geleden
Precies, wat Vics zegt.
erotisi
8 jaar geleden
Ik wil geen onrust brengen en in hoeverre het klopt weet ik niet maar bedenk het volgende artikel "Bij dieren kunnen sommige vormen van kanker besmettelijk zijn. Maar bij mensen is kanker niet besmettelijk.
Bij dieren komen wel besmettelijke kankers voor. Het meest bekend is een besmettelijke gezichtskanker die in 1996 bij een op Tasmanië levend buideldier werd geconstateerd, de Tasmaanse duivel. De ziekte wordt waarschijnlijk tijdens gevechten door beten in de kop overgebracht. Het DNA van de kankercellen is onlangs geanalyseerd. De bij het onderzoek betrokken Tasmaanse immunoloog prof. Gregory Woods vermoedt dat toevallige veranderingen in het DNA van de cellen de besmetting van de ziekte tussen de dieren mogelijk maakt. Kanker is bij de mens dus niet besmettelijk. Toch zijn er zeldzame gevallen bekend waarbij kanker van het ene lichaam op het andere werd overgedragen. Zo kon in de VS een getransplanteerde nier van een vrouwelijke donor bij een man kanker veroorzaken. De vrouw bleek te lijden aan baarmoederhalskanker. De kankercellen konden bij de man toeslaan door de medicijnen die bij een transplantatie de afstotingsreactie tegen het lichaamsvreemde orgaan onderdrukken. In een ander geval sneed een chirurg tijdens het verwijderen van een tumor bij een patiënt per ongeluk in de palm van zijn eigen linkerhand. De wond werd meteen gedesinfecteerd, maar toch ontstond later op die plek een kankergezwel. Het immuunsysteem van de chirurg had de lichaamsvreemde cellen moeten doden, maar dat gebeurde om onverklaarbare redenen niet. Het gezwel kon overigens eenvoudig weggesneden worden." http://www.gezondheidsnet.nl/kanker/is-kanker-besmettelijk
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Officieel niet . Maar wat erotisti opmerkt . Is helemaal juist . Aangetoond is dat diverse kankers worden geactiveerd door of na een besmetting .Door een virus of bacterie . In die zin is het wel besmettelijk . Onderzoek is nog gaande op dat gebied .
Cryofiel
8 jaar geleden
Ook bij mensen bestaan besmettelijke kankers. Denk aan HPV dat baarmoederhalskanker kan veroorzaken. En zo zijn er nog meer kankerverwekkende virussen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Cryofiel hoewel ik je punt begrijp, zou ik baarmoederhalskanker niet besmettelijk noemen. HPV is besmettelijk en kan tot kanker leiden, maar het is niet zo dat HPV=baarmoederhalskanker.
Cryofiel
8 jaar geleden
Je hebt natuurlijk gelijk. Maar als die genitale kanker bij honden en de kanker bij koala's besmettelijk wordt genoemd, dan zou je ook baarmoederhalskanker besmettelijk moeten noemen. Hoewel het natuurlijk het virus is dat besmettelijk is, niet de kanker. De kanker is "slechts" een gevolg van besmetting met het virus.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nee, want bij honden is het echt de kanker cel die over gedragen wordt. Het DNA van die cellen is ook anders dan van de hond. Hierbij zijn dus geen virussen of bacteriën gevonden die de kanker veroorzaken.

Antwoorden (1)

Nee, kankercellen eten van een ander dier lijdt niet tot kanker. Het immuunsysteem herkent deze cellen als lichaamsvreemd en ruimt ze op. Sowieso zal kauwen, maagzuur en andere processen tijdens de vertering de kankercellen doden.

Overigens bestaat er bij honden wel een besmettelijke vorm van kanker: canine transmissible venereal cancer. Dit is een seksueel overdraagbare vorm van kanker die voornamelijk op de geslachtsdelen tot 'bloemkool-achtige' gezwellen lijdt. Bijzonder is dat deze vorm van kanker zo'n 11.000 jaar geleden ontstaan is. Daarmee is het de oudste cellijn ooit! Daarbij moet wel gezegd worden dat de huidige vorm ongeveer 500 jaar geleden een gemeenschappelijke voorouder heeft.

In de derde link bij de bronnen worden overdraagbare vormen van kanker genoemd, waaronder ook het geval dat Erotisi noemt in de reacties.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Cryofiel
8 jaar geleden
Kanker*cellen* eten leidt niet tot kanker - maar het is natuurlijk altijd mogelijk dat de kanker van het gegeten vlees is ontstaan doordat dat dier een kankerverwekkende stof heeft binnengekregen. Als een ander dier dat vlees dan eet, krijgt het tevens die kankerverwekkende stof binnen. Het zal dan afhangen van de nog aanwezige hoeveelheden van die stof en van de verwerking ervan in het spijsverteringskanaal in hoeverre die stof dan ook voor de eter nog kankerverwekkend is.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het lijkt mij dat in de tijd die het duurt om zichtbare tumoren te groeien, de kankerverwekkende stof al lang niet meer in het systeem van het dier zit. Of het moet een continue blootstelling zijn.
Cryofiel
8 jaar geleden
Daar zit wat in, inderdaad.