Kan ik mijn grasparkiet buiten laten vliegen ook als ik er bij ben als die handtam is. En kan die met mijn schouder meeliften?

Men zegt als die handtam is dat je dan ze rond kan laten vliegen en op je schouder kan meeliften?

Is dat waar??

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
8.8K

Antwoorden (7)

dat kun je proberen maar denk er wel aan dat als hij ergens van schrikt hij weg kan vliegen en misschien nooit meer terug komt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Persoonlijk zou ik de gok niet wagen. Ik heb zowel gras- als valkparkieten gehad die handtam waren en op mijn schouder kwamen zitten, maar ik ben er nooit mee naar buiten gegaan. Veel te bang dat ze er vandoor gingen.
Reden? Als ik van de ene kamer naar de andere wilde lopen met de vogel op mijn schouder vloog hij bij de deur weer terug de kamer in en wilde niet over de drempel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan moet je dan wel heel zeker weten dat hij zo aan je gewend is, ik denk zelf dat die vogels gekortwiekt zijn net als papegaaien die mee naar buiten mogen.

Ik weet dat mijn valkje deze winter helemaal in paniek raakte toen hij per ongeluk wegvloog de deur uit... nooit meer gezien :-(

Buiten is toch heel wat anders als binnen in je vertouwde omgeving. Als hij ineens in paniek raakt van de wind, de zon en de ruimte en hij vliegt weg ben je hem bijna zeker kwijt want ze vliegen echt een heel eind in paniek weg.
Ik zou het niet proberen eerlijk gezegd, het hoeft namelijk maar 1 keer verkeerd te gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ah zielig :(
Daar ben ik bang voor.
Had je de deur of raam open gelaten?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik had mijn gordijn dicht bij de achterdeur.
En toen zette ik een tas van buiten naar binnen onder het gordijn door en toen schrok ze en vloog zo door het kiertje naar buiten :-( -10 buiten dus dat was niet best, ik vond het heel erg hoor dat wil je echt niet.
Nee, ik zou het niet doen ook al is hij handtam, je bent hem zo kwijt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou het ook niet doen, dieren hechten aan de vertrouwde omgeving.
En alles is al zoveel groter dan dat beestje en buiten helemaal. Het blijven dieren, je weet nooit hoe ze gaan reageren. En zoals hierboven al genoemd, je weet niet wat er gebeurt als ze schrikken of in paniek raken. Niet doen, grote kans dat je hem kwijt bent. En het vervelende is dan ook nog, het idee dat een tamme vogel buiten niet lang kan/zal overleven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet doen! Zelfs een papagaai gaat wegvliegen als je zijn vleugels niet gekortwiekt hebt. Het blijven vogels, en die willen vliegen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb wel eens begrepen dat vogels die in huis gehouden worden als referentie het plafond van de kamer hebben. Die referentie valt weg als ze buiten zijn en derhalve kunnen ze zich nergens meer op oriënteren om dat ze stomweg hun houvast missen.