mijn konijn kan alleen drinken uit een 150 ml drinkfles, hoe kan dat?

Mijn konijn kan alleen drinken uit een fles van 150 ml, hoe kan dit? We hebben hem al een keer een grotere gegeven, maar dan drinkt hij niet. Hij is nu 2 a 3 jaar. Kan het komen door de grotere druk die er dan op staat?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.9K

Antwoorden (2)

Mogelijk zakt de grotere fles naar beneden door het gewicht en slechte bevestiging. Hierdoor kan je konijn er moeilijk/niet bij. Dit voorkom je door een flesje met stevig ophangsysteem te kopen, bijvoorbeeld een Ferplast met een draaiknop.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zou de vraagsteller dat niet gemerkt hebben?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het hoeft maar iets te zakken, zodat het nauwelijks opvalt, maar hierdoor het drinken voor het konijn wel lastig maakt, de fles kan ook scheef zakken wat het drinken bemoeilijkt.
Het zou kunnen liggen aan de grootte van de druppel.
Er zijn konijnen die erg precies willen kunnen slikken en een hekel aan gespetter en geknoei hebben. Sommige konijnen leren het drinken uit een fles nooit. Ze weigeren het pertinent, want ze weten dat een bezorgde eigenaar toch dat simpele waterbakje weer teruggeeft. Konijnen zijn enorm slim en handig in het leren van dit soort trucjes. En geloof het of niet: er zijn konijnen die alleen stromend water prefereren. Daar zijn speciale fonteintjes voor te koop die doorgaans alleen voor katten of kleine honden gebruikt worden.

Bekijk de verschillende typen en merken flessen eens. Er zijn nl. ook verschillen in materiaal: het balletje in de fles kan te zwaar zijn, maar ook te glad of juist te ruw zijn. Er blijft ook weleens wat kalk achter op het balletje wat het konijn niet prettig aan zijn tong vindt.
Als je een goede ophanging hebt (de fles blijft loodrecht verticaal hangen en strak tegen de spijlen zonder speling) hoeven er geen problemen te zijn. Stel dat je konijn echt weigert nog langer uit een drinkfles te drinken kun je ook een bakje water neerzetten en dit vaker verversen. Wat ook kan: een fles op zijn kop hangen in een bakje water. Je ziet dit systeem vaker in kippenrennen. Zodra het waterniveau zakt vult de fles het vanzelf aan.
Prima dat je er zo goed op let. M.n. met warm weer is water onontbeerlijk voor konijnen.
Informeer eens bij verenigingen voor knaagdieren. Het kan zijn dat drinkgedrag ras gebonden is.