Wat voor beest leeft er in mijn aquarium?

Nadat ik de plant heb gehaald zijn er alleen maar slakken bijgekomen en dat dier wasrschijnlijk, graag wil ik weten wat het is

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Antwoorden (1)

Dat is de larve van een waterjuffer. Die wordt (als hij groot mag worden) een soort van libel.
Amadea
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Amadea bedankt voor je snelle en goede antwoord, ik heb misschien 300/400 eitjes in de aquarium allemaal kleine rondjes groepjes bij elkaar zou dat allemaal van deze beestjes zijn?
Amadea
8 jaar geleden
De meeste soorten waterjuffers plaatsen hun eitjes met de legboor in plantenstelen die half onder water en half boven water zitten. De eitjes zijn gerekt spoelvormig. Na lang zoeken heb ik gevonden dat het er zo'n 70 tegelijk zijn (waarvan in de vrije natuur ongeveer de helft volwassen wordt). Ik kan zo niet bepalen of het zulke eitjes zijn, of dat jij ook nog dansmuggen of ander ongedierte zult gaan krijgen. Het is in elk geval duidelijk dat de plant erg vuil was, die had je vóór plaatsing beter eerst goed kunnen afspoelen!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Die larve van een waterjuffer (leuk dat je dat beestje hebt in je aquarium) zal een paar keer vervellen. Het is een echte rover met een heel mooi en ingewikkeld vangapparaat. Hij moet dus tubifex of watervlooien o.i.d. kunnen vinden in je aquarium.
Dat vangapparaat kun je zien in mijn avatar. Dat is de kop van de larf van een "echte" libel (heel foute naam: die juffertjes zijn net zo echt!). Bij z'n laatste vervelling wil hij tegen een stengel opkruipen om boven water te vervellen.
Van een puur waterdier (hij ademt met die drie "blaadjes" aan zijn achterlijf, die werken als kieuwen) wordt hij dan een puur landdier.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+ voor de waterjuffer, die trouwens meestal niet welkom is
http://aquariadise.com/waterjuffer-larven/ google eens op afbeeldingen:
slakkeneitjes in aquarium
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De eitjes die je ziet zijn van je slakken,
kan onmogelijk van de larve van de waterjuffer zijn.
Allereerst is het nog een larve en geen volwassen insect en ten tweede moeten er minstens twee van zijn, ze moeten kunnen vliegen en pas dan leggen ze hun eitjes net onder water aan planten of zo.
Amadea
8 jaar geleden
Nee, die eitjes kunnen niet van de larve afkomstig zijn. Maar ze hebben net als de larve al op die plant gebivakkeerd toen die in het aquarium werd geplaatst. Het heeft dus een ander verband met elkaar.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Amadea heeft gelijk wat betreft welk beestje het is maar er is een grote MAAR wat betreft het welkom zijn van dat beestje.
Als je wil kweken met je vissen dan zou ik als de wiedeweerga die larve er uithalen daar je anders geen kleine visjes gaat overhouden daar die waterjuffer larve zich zal volvreten met je jongbroed en dan is het weg kleine visjes....