mijn dwergkonijn heeft wormen in haar grote behoefte.wat moet ik daar mee doen?mag ik nog mijn konijn aanraken?is het besmettelijk?

wat moet ik doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.1K

Antwoorden (4)

Bij de dieren speciaalzaak hebben ze daar een pilletje voor. Dan is het binnen een paar dagen weg. Na het aaien je handen wassen, maar dat moet je altijd doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ga naar de dierenarts voor een goede antiwormenpil. Die zul je waarschijnlijk regelmatig moeten geven, de dierenarts kan je daar meer over vertellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Altijd je handen goed wassen nadat je het konijn hebt aangeraakt en even extra haar hok schoonmaken en ontsmetten.
Of het besmettelijk is hangt af van wat voor een soort wormen het zijn.

Voor een antiwormbehandeling zou ik even langs de dierenarts gaan. Die kan ook ontwormen door middel van een injectie. Dat is gemakkelijker dan pillen ingeven. En die weet ook om wat voor een soort wormen het gaat. (neem eventueel wat ontlasting mee met wormen eraan zodat hij het kan zien).

Ook na het ontwormen het hok nog een paar dagen extra goed schoonmaken en ontsmetten.

En als je nog meer konijnen hebt, meteen alles laten ontwormen.
Aponi
12 jaar geleden
Wormen komen bij konijnen niet zo vaak voor. Wat het ook kan zijn is vliegenmaden.
Soms leggen vliegen eitjes in de ontlasting, maar soms ook in jouw konijn zelf. Zeker bij warm en vochtig weer.
Controleer de huid en vacht van je konijn grondig! Kijk ook goed bij het achterwerk, aangekoekte poep is favoriet voor deze vliegen.
Die maden kunnen je konijn levend op eten, het heet madenziekte. Bij schapen komt dit ook voor, daar heet het myasis.
Als je konijn dit heeft dan moet je haar wassen met Sebacil of een middeltje bij de dierenarts vragen.
Stel het controleren niet te lang uit, je konijn kan er dood aan gaan.

Zorg dat je het hok goed schoonhoudt. Was ook goed je eigen handen.

Het klinkt een beetje vreemd en vies allemaal, maar er is wel wat aan te doen als je er op tijd bij bent.