Hoe gaat het met de vissen?

Nu het zolang vriest en er sneeuw op het ijs ligt vraag ik me ag hoe het met de vissen in de sloten gaat?
Krijgen ze nog wel voldoende zuurstof?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Vissen slaan ook in voor de winter. Hoe lager de temperatuur van het water wordt, hoe trager de stofwisseling. Wanneer er een laag ijs ligt zal die vis niet al te veel doen (sommige roofvissen, zoals de snoek zijn actiever), en dus amper energie verbruiken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Vissen zijn 'koudbloedige' dieren, dat wil zeggen dat de lichaamstemperatuur min of meer gelijk is aan de omgevingstemperatuur. Bij extreem lage temperatuur zal de activiteit van zo'n dier sterk afnemen. En zo lang er maar voldoende zuurstof aanwezig is, kan een vis ook in - een holte van - het ijs een tijdje overleven. Het moet niet te lang duren, want bij zuurstofgebrek legt hij alsnog het loodje en of vriest dood.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
die hebben het koud en gaan ook winter jassen
dragen xD
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de vissen zitten helemaal ingegraven in de modder en zijn in "winterslaap" .Ze zijn koudbloedig en hun temp is nu heel laag. Daarom hebben ze geen eten en ook heel weinig zuurstof nodig. Het is echter wel van belang dat het water diep genoeg is zodat het niet geheel tot de bodem bevriest. Dan worden het diepvriesvisjes en dat overleven ze niet...