is er een middel dat mijn kat stopt met zichzelf open te krabben?

Mijn kat krabt kalen plekken is er hier een middel voor

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.4K
flyingcrow
8 jaar geleden
Als een kat zich zo erg krabt en zo,n verschrikkelijk jeuk heeft,waarom dan niet eerder naar de dierenarts gegaan?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik mag toch wel aannemen dat de dierenarts al geconsulteerd is? Tenzij het vrij laat is opgemerkt, maar VS heeft de kat in elk geval geobserveerd, anders zou niet met zekerheid bekend zijn dat de plekken komen door krabben. Hoe dan ook is de informatie wat beperkt: als je bij de dierenarts bent geweest, wat zei die dan? En als je nog niet geweest bent, dan zijn er mogelijk omstandigheden zoals financiële nood of het wonen in een land waar dierenartsen moeilijk te raadplegen zijn, die zinvol kunnen zijn om te benoemen zodat in een antwoord daar rekening mee gehouden kan worden.

Antwoorden (5)

Het dier heeft duidelijk last van jeuk (anders zou het vast niet krabben). Controleer stringent of het geen vlooien of teken heeft; teken zie je zitten en vlooien laten uitwepselen achter (bron). Is er werkelijk niets te vinden dan zou mentholpoeder kunnen helpen. Er is echter weinig documentatie over bij katten; wel veel bij honden maar een hond is eenmaal geen kat. Het zou kunnen helpen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ga met deze kat naar de dierenarts. Met behulp van een lamp (speciaal licht) kan de dierenarts zien of het dier een huidschimmel heeft. Zelf krijg je dit niet opgelost en het beest wordt er doodzenuwachtig van. Jeuk is erger dan pijn. Wacht niet langer!
Ivana
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Precies, jeuk. Plus+
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Prima antwoord, plussen lukt nog niet :(
Rieneke1
8 jaar geleden
Mij lijkt het eerder een voedselallergie dan een schimmel, maar idd: naar de dierenarts om de oorzaak te achterhalen en weg te nemen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
bij allergie: liever atopica als medicatie dan prednison. atopica is iets duurder maar veel beter, ook wat betreft bijwerkingen
Het zou kunnen dat de kat een huidziekte heeft. Wat u zou kunnen proberen is Sabai olie. Dit is een olie die jeuk stilt en geirriteerde huid herstelt . Deze olie wordt ook wel bij exceem bij honden gebruikt en als een paard schimmel heeft.
Sabai olie heeft vele toepassingen voor de huid van mens en dier.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een andere optie is dat het beestje ergens allergisch voor is.
Bv voor bepaald voer.
Ik zou hier zeker mee naar de dierenarts gaan.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Er kunnen verschillende redenen zijn waarom jou kat zich open krabt;

- stress, dit kan bijvoorbeeld omdat er een nieuw dier bij is gekomen, er veel lawaai is in en rond het huis,visite, verhuizing etc.
- vlooien of teken
- allergie voor voeding, omgeving etc.
- bepaalde medicijnen
- bepaalde ziekte
- verwondingen door andere dieren
- overmatig likken zorgt ook voor wondjes, door bijv jeuk.

Mijn advies is dan ook, ga naar een dierenarts, zij kunnen de specifieke oorzaak achterhalen en vaak is er een makkelijke oplossing.

Daarnaast zorg er voor dat de nagels van de kat niet te lang zijn, als je ze zelf niet kan knippen dan kan de dierenarts dit voor je doen.