Hoe komt het dat een kat altijd haar thuis terug vind?

Ze blijven soms nachten en dagen weg en zijn in geen velden of wegen te bespeuren. Ineens duiken ze weer op.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
16.6K

Het beste antwoord

Niet alle katten vinden de weg naar huis terug. Een kat die in alle rust zijn actie-radius kan uitbreiden, vindt de weg wel.

Maar zijn ze opgejaagd en geschrokken of op jacht naar een partner, dan kan het zijn dat ze totaal gedesoriënteerd raken en de weg kwijt zijn, maar dan letterlijk.
Ik heb ooit eens een jonge kater terug moeten vinden aan het andere eind van het dorp. Na zijn eerste liefdesavontuur wist hij niet meer waar hij woonde.

Het is echt een fabeltje dat katten altijd de weg naar huis terug vinden. Rieneke heeft daar vandaag ook al een heel antwoord aan gewijd, maar dan bij een andere vraag.
Ivana
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
juist ivana, + maakte bijvoorbeeld laatst het volgende mee: jongetje neemt poes mee naar school voor een spreekbeurt over z'n kat.
na afloop heeft hij haar losgelaten op het schoolplein, enkele honderden meters van huis.
poes moet nog terugkomen :(
Ivana
12 jaar geleden
Het is ook niet zo gek dat je kinderen met dieren moet begeleiden. Het valt het jongetje niet kwalijk te nemen. Zijn moeder (of vader) wel!
Wel weer zo'n zielige situatie voor het kind, die natuurlijk de schuld kreeg.
Rieneke1
12 jaar geleden
nee hoor, het kind kreeg de schuld niet gelukkig, want ma had gezegd dat het kon.
de school lag om de hoek, dus ik begrijp het wel.

Andere antwoorden (2)

Katten hebben een heel goede neus en ze onthouden hoe de buurt ruikt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zoals ivana hierboven al uitlegt, is het zeker niet zo dat katten altijd hun huis terugvinden.
ontsnapte binnenkatten lukt het vaak niet, en ook buitenkatten kunnen onverwachte problemen ondervinden.

waarom lukt het veel katten gelukkig wel?
uit allerlei onderzoeken is gebleken dat katten een uitgebreide mentale topografische kaart in hun bolletje hebben.
hierbij uiteraard geholpen door hun uitmuntende zintuigen.

de gevallen waarbij katten hele landen doorkruisen om hun huis weer te bereiken, zijn nog niet verklaarbaar, en ook niet altijd even goed gedocumenteerd.
Rieneke1