Wat kan er mis zijn met mijn duif wanneer die een opgezwollen poot heeft?

Ik merkte vandaag dat een van mijn duifjes mankte, toen ik dichterbij keek zag ik dat de poot (vooral achterteen) opgezwollen was. Ik heb hem kunnen vangen en de groefjes in de tenen zien allemaal een beetje wit (terwijl de andere poot mooi rood/roze is)
Het is enkel de voet die opgezwollen is, want de ring zit nog steeds mooi losjes om het 'been'. De voet voelt ook hard aan, terwijl de andere gewoon zacht is.

Wat kan er mis zijn met z'n pootje? Op eerste zicht deed het me een beetje denken aan kalkpoot zoals mijn kippen ooit hebben gehad, maar kan op internet niets terugvinden hierover bij duiven.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
4.7K

Het beste antwoord

Het meest waarschijnlijk lijkt me een ontsteking: de duif zal dan baat hebben bij een pijnstiller/ontstekingsremmer.
Natuurlijk kunnen er andere mogelijkheden zijn, maar dat is van een afstand niet te beoordelen.
Ga naar een in vogels gespecialiseerde dierenarts.
Rieneke1