Waarom dwaalt mijn kat elke avond, als wij net naar bed zijn, jammerend door het huis?

Dit doet ze sinds wij 4,5 jaar geleden verhuist zijn.
Het houdt zo'n 15-20 minuten aan.
Ze vernield niets en loopt ook niet rond te rennen of zo.
In onze vorige huizen deed ze dit niet.
Ze is nu 9 jaar en haar gedrag is verder volkomen normaal.

Nb mijn katten hebben voor die tijd, zo rond een uur of tien, altijd al een moment dat ze even uit hun dak gaan, als gekken door het huis rennen of vechtend over elkaar heen rollen om hun energie kwijt te raken.
Dit is dus denk ik toch iets anders.

Toegevoegd na 6 uur:
Nbb ter aanvulling deze zomer was ze enkele maanden stil, maar toen het weer vroeg donker werd begon ze er weer mee.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1K

Antwoorden (2)

Toen ik de vraag las dacht ik in eerste instantie aan dementie, maar daar lijkt je kat toch wat jong voor. Er kunnen verschillende problemen spelen van lichamelijke aard.
Altijd belangrijk om uit te sluiten voor je aan gedragsproblemen gaat denken.

Ik denk dat het goed is om je kat eens een goede check-up te geven, inclusief bloedonderzoek. Katten kunnen lange tijd iets onder de leden hebben zonder dat ze veel laten merken.
Zeker de nieren en de schildklier zou ik even gecontroleerd willen zien voor de zekerheid.
Rieneke1
8 jaar geleden
Rieneke1
8 jaar geleden
Is er (recent) ook bloedonderzoek gedaan?
Rieneke1
8 jaar geleden
Naar aanleiding van je toevoeging: hoe is haar zicht?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Vawjt, echt waar? 9 kilo, is dat geen typefout of is de kat een Maine Coon?
http://www.ad.nl/ad/nl/5596/Planet/article/detail/3269754/2012/06/12/Baasje-is-apetrots-op-kat-Rupert-van-9-kilo.dhtml
Het feit dat je verhuisd bent zou kunnen betekenen dat ze zijn/haar oude huis mist. katten hebben meestal eerder heimwee aan plekken dan aan personen. dit zou je op kunnen lossen door geuren van de kat op plaatsen in het huis aan te brengen. ook vertrouwde objecten kunnen helpen. Alleen de 4.5 jaar is verbazend. Ik zou denken dat een kat na deze tijd toch echt wel gewend is. en ik kan me zo voorstellen dat na 4.5 jaar je niet even naar je vorige huis kan gaan lopen snuffelen. Misschien een kwestie van tijd maar dit is wel heel erg lang.

Toegevoegd na 1 minuut:
uit de vraagstelling opmakend dat je meerdere katten hebt, hebben ze het allemaal of trekken ze zich iets van elkaar aan?