We hebben net een jong katertje in huis echt een schatje ... maar hij snapt nog niet echt waar de kattebak voor is.... wie heeft er tips?

niet zindelijk ...

Toegevoegd na 2 dagen:
Bedankt voor alle reacties ! :-) hij is nu zindelijk ! ;-)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe jong is het katertje? Normaal leren katten dit van hun moeder, en hoeven ze alleen nog te wennen aan een nieuwe bak.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vaak hebben kattebakken een deurtje, verwijder het deurtje tot hij groot genoeg is om daarmee om te gaan.

Het beste antwoord

Een jong katje zindelijk maken is eigenlijk heel makkelijk. Geef het kitten een kattenbak waar het makkelijk op kan komen (dus met een lage rand). Zet hem er een paar keer op en meestal zal het katje de bak gelijk gebruiken. Zet de kattenbak niet vlak naast de plek waar het katje eet.
Als Uw huis groot is zet de kat dan eerst in één kamer, waar de kattenbak is. Voor een klein katje is het anders soms moeilijk om de kattenbak weer te vinden als-ie door het hele huis mag hollen.

Gaat het niet zo makkelijk als hier beschreven dan is er eigenlijk iets mis met het leerproces of is het kitten te jong van zijn moeder gehaald. Het zal dan veel tijd en geduld gaan kosten. Op de tijden dat U niet op Uw katje kunt letten moet U het opsluiten in een echt kleine ruimte, beter nog een kooi, met een kattenbak, zodat het katje wel gedwongen is op de bak te gaan.

Als het kitten los rond loopt hou hem dan goed in de gaten en zet hem regelmatig op de bak, zodat het een gewoonte wordt om de behoefte op de bak te doen. Help ook met het begraven van de ontlasting door met zijn voorpootje door het zand te graven en het drolletje te bedekken.
U moet dit dan geduldig volhouden, tot-ie het eindelijk begrijpt. Maar in principe hoort een jong katje zonder enig probleem vanzelf zindelijk te worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

vermoedelijk heb je dit katje veel te vroeg in huis gehaald.
als een katje met een week of 13 uit het nest wordt gehaald, is hij gewoon zindelijk.
ik vrees dat dit niet het laatste probleem zal zijn waar je met dit katertje tegenaan zal lopen.

zet her en der kleine bakjes (teiltjes) neer, zo'n kleintje kan het nog niet goed ophouden.
zet de kleine verder na ieder slaapje en na ieder hapje even op de bak, en prijs hem de hemel in als hij iets produceert.
het kwartje zal vermoedelijk vrij snel vallen.

Toegevoegd na 2 minuten:
als de kat wat groter is en zindelijk, geef hem dan liefst 2 bakken, op afstand van elkaar.
veel katten hebben graag een bak voor de plas, en een bak voor de ontylasting.
zo vergroot je de kans dat hij zindelijk blijft.
Rieneke1
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hee...geldt dat ook voor oudere katten die één bak gewend zijn ? Die van ons wil nog wel eens een oud papierdoos pakken als hij zijn bak te vies vind...misschien ook maar eens twee bakken proberen...
Rieneke1
14 jaar geleden
@marleen, hier spelen twee verschillende zaken.
veel katten zijn prima tevreden met een enkele bak, maar veel andere hebben liever de beschikking over twee exemplaren, die op enige afstand van elkaar staan.
het is niet natuurlijk voor een kat om zich op dezelfde plaats te ontlasten en te plassen, en als er maar een bak staat, kan dat aanleiding geven tot onzindelijkheid.
maar of je nu een of twee bakken hebt, schoonhouden is uiterst belangrijk.
bedenk dat de kat de bak eerder smerig zal vinden dan wij, gezien het erg schone dieren zijn, met een veel beter reukvermogen.
mogelijk vindt jouw kat het al prima als je de bak vaker verschoont.
zo niet, zou ik zeker een tweede bak bijzetten.
Elke keer als hij plast of poept hem optillen en in de kattenbak zetten. Op een gegeven moment ziet hij het verband en zal hij er zelf vantevoren naartoe gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mocht bovenstaande antw. geen succes zijn, dan kun je ook proberen een paar van z'n uitwerpseltjes in de kattebak te doen. Zet het katertje vervolgens in de bak.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goeie tip+
Als je denkt dat hij moet, hem dan op de kattenbak zetten. En vooral hem niet straffen als hij per ongeluk ernaast plast.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
idd nooit straffen, +
Je kunt je kat ook een kattenbaktraining geven. Je zet dan de kat en een kattenbak in een kleinere ruimte. Dit geeft de kat niet veel kans op een andere plek te plassen dan in de kattenbak. Als dit goed gaat kun je de ruimte steeds verder uitbreiden.

Succes!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je schrijft niet hoe oud het katje is, maar de meeste kittens zijn op de leeftijd van 6 weken wel zindelijk...

Zet hem telkens als hij loopt te 'draaien' even op de bak.
Heb je misschien een bak met een kap erop? Sommige katten vinden dat 'eng'.

Het kan ook zijn dat de plek van de bak hem niet aanstaat. (Probeer eens een andere plek, niet in het looppad, of te dicht bij de eetplek).

Is het misschien een boerderijkatje? Dan zou het kunnen dat ie nog nooit een 'bak' heeft gezien...
Misschien vindt ie 'm wel groot en eng...
Je zou het dan eerst kunnen proberen met een afwasteiltje... en even 'graven' in het grit... zet hem er regelmatig even op.

Meestal hebben ze het zo door....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het katje eenmaal 1 keer in de kattenbak heeft geplatst dan zit de geur in de bak en gaat hij op zijn geur af en zal voortaan in de bak zijn behoefstes doen.
Eerste week goed opletten ..als hij aanstalte maakt om ergens te gaan zitten ..zeggen op zware toon( stopt hij meesta gelijk met plassen ): nee..nee en oppakken en vervolgens in de bak zetten.als hij wel ergens is gaan zitten echt heel goed schoonmaken want daar zit dan de geur en zal hij daar steeds terugkeren.
maak het jonge katje in een kleine ruimte zindelijk maar verplaats de kattebak niet tot het écht zinderlijk is .
ik heb ook weleens gehoord laat hem op een krant plassen en leg die in de kattebak ( dan gaat hij toch naar de krant en plats hij door de krant heen..doe dit een paar dagen achter elkaar) dáár heb ik zelf geen ervaring mee want het ging bij mij altij dwel vrij vlot goed..maar mocht niets lukken kun je het als optie proberen.