Waarom gaat ons konijn opeens bijten?

Een maand geleden vonden we een tam konijntje in het bos. Duidelijk geen wild konijn, maar een konijn dat iemand daar had achtergelaten. We hebben hem mee naar huis genomen en hij woont nu in een mooi hok. Elke dag halen we hem eruit om te aaien. Hij is er erg tam en blijkbaar gewend aan mensen. Hij krijgt ook volop te eten.

Sinds een week wil het konijn je bijten als je met je hand in zijn hok gaat, bijvoorbeeld om zijn etensbakje te pakken.
Waarom doet hij dat en wat doen we eraan?

Toegevoegd na 1 uur:
Bedankt voor de antwoorden, daar kan ik iets mee!
Blijft de vraag: waarom heeft het beestje drie weken niet gebeten en nu opeens wel?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
9K

Het beste antwoord

" Konijnen bijten gewoonlijk niet omdat ze een hekel aan je hebben. Er zijn vele redenen binnen de sociale structuur van een konijn om te bijten. Bijvoorbeeld, een vinger of een hand voor hun gezicht kan abusievelijk aangezien worden voor een uitdaging om te vechten. Een konijn kan ook per ongeluk bijten, bijv. als hij probeert aan je broek te trekken en dan per ongeluk je enkel meepakt. Wat ook de reden is, als je gebeten wordt, slaak dan een schrille kreet. Dit doen konijnen ook als ze pijn hebben. Omdat ze over het algemeen niet de bedoeling hebben om je pijn te doen, zullen ze verbaasd zijn als je gilt en gewoonlijk na een paar keer met dat gedrag stoppen."

http://www.konijnen.nl/diversen/konijn_in_huis.htm

Toegevoegd na 25 minuten:
Ik vermoed dat je konijntje een vrouwtje is en dat ze in de puberteit terecht is gekomen.
Vrouwtjes zijn vaak minder mak dan mannetjes.

Toegevoegd na 30 minuten:
Op de website van "Konijnentaal" geven ze als verklaring voor het bijten bij het voeren het volgende:
"In je vinger bijten bij voeden: "Schiet nou eens op!!!" Wat kan jij treuzelen"

http://www.knagers.net/konijnentaal.htm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat van de puberteit zou kunnen! Het is een vrouwtje en ze is nog heel jong.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik had voordat ik mijn huidige jonge mannetje heb ook vrouwtjes en die veranderden heel erg toen ze in de puberteit kwamen (vanaf een week of 11, 12).
Succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+!

Andere antwoorden (5)

Mijn konijn doet dat ook als ik met mijn hand in de kooi ga. voorderest als ik hem eruit haal is hij kei lief.
maar ik denk dat hij denkt onee ze gaat mijn eten stelen of iets. maar het is ook zijn terratorium.

groetjes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hij wilt zijn territorium verdedigen, hij heeft in de gaten gekregen wat jij doet als je je hand in de kooi doet: het voerbakje weghalen, en dat wil hij juist niet.
Als dit niet zo is bij u is het puur uit verveling.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Konijnen zien er lief en schattig uit, maar eigenlijk kunnen ze best agressief zijn.
Een hand die zomaar in je huis komt, of recht naar je toe, ziet er ook best bedreigend uit. Een konijn weet niet dat het jouw hand is, misschien ziet het je hand wel als een "bek" van een roofdier etc.
--> een konijn leeft van nature in een "hol", dus het is eigenlijk niet raar dat hij probeert te bijten als iets vreemds in z'n hol komt.

Misschien kan je wat gedragstherapie uitproberen; telkens als je met je hand in de kooi gaat geef je je konijn met diezelfde hand iets lekkers... een wortel, stukje appel etc.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Redenen om te bijten heb je al veel gekregen.
Naar aanleiding van je toevoeging: een goede reden waarom ze nu, na 3 weken, bijt kan zijn, dat ze nu goed gewend is bij jullie en zelfverzekerd genoeg om aan te geven wat ze wel en niet wil.
Niet accepteren!
Nog een link om ongewenst gedrag af te leren:
http://www.hetkonijn.nl/konijninfo/gedrag/gedrag%20afleren.htm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+++++!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Danks, mede aan de andere +sers!
voernijd icm met dominantie

konijntjes hebben knuffelfactor 10, helemáááál als ze eenzaam in het bos zitten.

maarrrrrrr.... konijnen zijn dominantie donderstenen die weten hoe ze hun wapens in moeten zetten.

waarschijnlijk heeft ie even tijd nodig gehad om zijn draai te vinden, en dan komt er moment waarop een konijn denkt 'okay! now I rule my world! ik wil NU voer, en JIJ gaat dan doen maar je moet sneller!! ik laat je de zien dat ik de baas ben!! HUP HUP! weg van mijn territorium en opschieten een beetje!!!)

bij de link kan je meer info vinden.

overigens had ik zelf ook zo'n konijn met spontane erge aanvallende valse acties. heb het weten om te buigen, maar hoe langer het erin zit die pitbull neigingen hoe lastiger het kan worden.
desnoods een handschoen aan en het konijn in een hoekje zetten DAAR kan ie netjes wachten op zijn voer, en niet op een andere manier. ze zijn heel slim overigens, dus winden je zo om je vinger (of hangen erin)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"of hangen erin" hahaha +