Kan ik een konijn binnen houden, en welke rassen zijn het beste?

Hallo
Ik had 2 cavia's en na lang zuren mocht ik een nieuw huisdier.
Nou wilde ik graag een keer een konijntje hebben maar ik heb een paar vragen.(mijn oude cavia kooi is 1,25 m bij 0,5 m)
Kan je een konijn binnen houden?
Welke rassen zijn het meest geschikt?
Hoeveel uur per dag moeten ze in huis lopen?
Kan je ze zindelijk maken als ze in je huiskamer lopen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
10.7K

Antwoorden (3)

hallo konijnen
kun je goed in huis houden hoor, de beesten stinken wel , maar dat zul je vast zelf wel weten omdat cavia's ook ontzettend meuren, naar mijn idee is een konijn niet zindelijk te maken, een dwegkonijn soort heeft weinig ruimte nodig
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ritsuka
8 jaar geleden
hoezo stinkt een konijn? ze zijn prima zindelijk te maken, en als je de kooi goed onderhoud stinken ze niet hoor.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
konijnen en ander knagers stinken gewoon , ze laten altijd wat urine en ontlasting lopen dat blijft in het haar zitten en geeft een onaangename geur ervaring
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Welnee. Cavia's worden niet zindelijk, maar konijnen wel.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Konijnen zijn prima zindelijk te krijgen, daarnaast kun je ze ontzettend veel leren. Maarja dan moet er wel de tijd voor nemen het ze te leren.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Waarom zouden (zindelijke) konijnen stinken? Als ze net gepoept hebben dan ruik ze je ja. Dat geldt evengoed voor katten, honden, en zélfs voor mensen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De beesteje stinken , omdat de ontlasting en urine in de haartjes blijft plakken. Daarnaast kan een Rammelaar (mannelijk konijn) ook sperma spuiten, dit is ook niet aangenaam te noemen als je dat in je gezicht krijgt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wat doe jij met je konijnen FAMM dat je sperma in je gezicht krijgt?
Ritsuka
8 jaar geleden
Dat wilke ik ook vragen @pokemon
Konijnen zijn goed in huis te houden, ik zou je wel willen adviseren om 2 konijnen te nemen. Het zijn groepsdieren en vereenzamen makkelijk, ook al geef je ze veel aandacht ze zullen de interactie met soort genoten missen.

Welk ras voor jou geschikt is hangt er van af wat je zoekt, eigenlijk kunnen alle rassen binnen gehouden worden. Zo lang ze maar niet op de tocht staan. Veel dwerg en kleine rassen zijn drukker dan de middel slag en grote rassen. Daarnaast ligt het er ook aan hoeveel ruimte je binnen hebt en je wil besteden aan het hok. Veel konijnen in dierenwinkel en tuincentra zijn mengelmoesjes (vaak van kleine rassen zoals de Nederlands dwerg hangoor). Mijn beste advies is ga eens naar een konijnen opvang, vaak zitten hier al koppels en de karakters zijn hier vaak bekent zo kunnen de medewerkers een geschikt koppel voor je vinden.

Konijnen zijn heel goed zindelijk te krijgen, maar het trainen hier van kost wel wat tijd. Verwacht geen wonderen. Als je een konijn los laat lopen let dan wel op of je huis konijn proef is, geen giftige planten op knaag hoogte, geen kabels waar ze bij kunnen enzovoorts. Het is voor konijnen wel prettig een tijdje los te kunnen lopen, de tijd is afhankelijk van het konijn.

Ik zou wel een groter hok voor aanschaffen, je hebt veel verschillende hokken dus kijk eens goed rond en laat je goed adviseren. Je hebt namelijk tralie kooien, maar tegenwoordig heb je ook mooie konijnen flats. De stank als je een konijnen wc gebruikt valt mee, natuurlijk moet dit dan wel geregeld schoon moeten maken.

Nog een laatste advies, lees je goed in!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Rieneke1
8 jaar geleden
Dikke plus, ook voor de konijnenopvang!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt Rieneke :-)
Konijnen kun je prima binnen houden maar neem er alsjeblieft twee, het zijn groepsdieren! Een cavia telt niet als maatje, een konijn is veel sterker en kan door de verschillen in lichaamstaal best flinke trappen uitdelen aan een cavia. Een aantal tips:
• Dwergkonijnen hebben NIET minder ruimte nodig. Ondanks het formaat zitten deze beestjes vaak bomvol van de energie om de hele dag te graven in fleece dekens, rond te rennen en binkies te maken.
• Konijnen zijn erg schone dieren. De driehoekige poepbakken zijn vaak te klein en vallen om als ze erin springen. Kies voor een vierkante (katten)bak en het liefst met een rooster erop zodat ze niet in hun eigen ontlasting hoeven te staan. Ze zijn ook erg makkelijk zindelijk te maken als je het mannetje castreert en beide vanaf het eerste moment op de poepbak zet en vanaf daar de kooi laat verkennen. In het wild wordt het oude nest namelijk de keutel plek dus dit begrijpen de jonge konijnen meteen.
• Check het account "bunnymama" op instagram even voor goede voorbeelden hoe je binnenkonijnen hoort te houden. "Rabbit cage room tours" op youtube hebben ook goede voorbeelden alleen is dit niet free-roaming. Het is maar net waar de voorkeur naar uit gaat. Voor en nadelen van binnenkonijnen: https://youtu.be/ZXMeOQmCN_c
• Konijnen zijn echte knuffelaars maar dan wel op hun manier, met 4 pootjes op de grond. Respecteer dit alsjeblieft.
Ze zullen maar al te graag aaitjes over hun kopje willen en als ze je vertrouwen springen sommige uit eigen wil op je gehurkte schoot!
• Hou je van je internet? Het is niet de schuld van je konijn als je er niet aan denkt om je kamer bunny-proof te maken. Wees voorbereid op afgeknabbelde gordijnen, gegraaf in het tapijt, doorgeknaagde stroomkabels etc.
•Oh en een veeel gemaakte fout, brokken/muesli of biks is echt geen hoofdvoer! Ze moeten zoveel hooi kunnen eten als ze willen, altijd 24/7 hooi als hoofdvoer. De hoeveelheid konijnenvoer per dag is maar 20 gram per kilo lichaamsgewicht. Weegt een van je konijnen bijvoorbeeld 2,5 kilo dan geef je (20×2,5=) 50 gram voer. Het is het beste om dit over de dag te verdelen op vaste tijden. Dus in dit geval 25 gram wanneer je opstaat en 25 gram nadat je s'avonds zelf hebt gegeten.

Sorry voor dit lange verhaal, hoop dat je de tips onthoud. Het zijn lieve beestjes die een goede verzorging verdienen. Vergeet niet dat ze lang leven, waar ben je over 10 jaar?