onze schildpad zit onder de olie. kan dit kwaad?

iemand in ons huis vond het zo nodig om mogelijk frituurvet in het water te gooien waar wij 2 schildpadden in houden. de schildpadden zijn nu vies en plakkerig. nu is mijn vraag. wat kunnen we nu het beste doen? en waar moet rekening mee gehouden worden. want op google kan hierover niks vinden

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (1)

Maak de schildpadden goed schoon met warm sop van afwasmiddel, en spoel goed na met warm water.

Vermoedelijk hebben ze het ook binnengekregen, hopelijk is hun darmstelsel niet al te erg verstoord. Hou goed in de gaten of ze blijven eten en zich normaal gedragen.
Rieneke1
9 jaar geleden
paulus811
9 jaar geleden
Lijkt me een prima antwoord Rienieke (zoals altijd als het dieren betreft...) +
Rieneke1
9 jaar geleden
Bedankt paulus, ik heb 100-den olieslachtoffers (vogels) schoongemaakt, dus met schildpadden moet het ook lukken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als ik de keuze moest maken tussen afwasmiddel, hoe milieuvriendelijk dan ook en het laten zitten van een laagje frituurvet koos ik voor het laatste. Keukenrol gebruiken en de rest gaat er vanzelf wel af, en lijkt mij niet schadelijk voor een schildpad.
De vergelijking tussen schildpadden en vogels schoonmaken vind ik gewaagd.
Rieneke1
9 jaar geleden
Mij lijkt het juist dat vogels met hun verenpak en nood aan een laagje vet op hun huid er eerder schade van zullen ondervinden dan schildpadden?
Bovendien leven en eten ze in het water, waar dan vet op komt te drijven, zie jij dit niet als schadelijk?
Z512099
9 jaar geleden
Ik denk dat het frituurvet ook in de huid dringt, ook moeten de schildpadden constant die vetwalm inademen, allemaal schadelijk toch ?
Ik vind dit een snel en professioneel antwoord, van iemand die van wanten weet, daarom maak ik van die 4 een 5...