Wat voor soort uil is het beste om te nemen als je nog nooit een uil gehad hebt?

Als je nog nooit een uil hebt gehad en er weinig ervaring mee hebt (behalve boekenwijs) is dan een bepaalde soort die het beste is om mee te beginnen?

Toegevoegd na 20 uur:
Ik ga voorlopig nog geen uil nemen, maar ik ben gewoon geïnteresseerd in het beroep van valkenier.
Dit lijkt mij een mooi beroep en een kennis van mij heeft stage gelopen bij een uilenfokkerij. Het leek me dus een interessant dier om wat van te leren. Ik ben zeer serieus en bereid kuikens te voeren.

Toegevoegd na 21 uur:
En ja: ik ga heel vaak naar roofvogelshows. Als er één in de buurt is grijp ik mijn kans en ik heb er dan ook al heel veel gezien.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
8.7K
Amadea
11 jaar geleden
Een pluche knuffeldier: https://www.google.nl/search?q=pluche+uil&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:nl:official&client=firefox-a#q=pluche+uil&hl=nl&newwindow=1&client=firefox-a&hs=gX1&tbo=u&rls=org.mozilla:nl:official&source=univ&tbm=shop&sa=X&psj=1&ei=A5UJUfWTOY6r0AXR7ICABg&ved=0CEQQrQQ&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.&bvm=bv.41642243,d.d2k&fp=7b2548090d2c5406&biw=1262&bih=717
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een uil hoort niet gevangen te zitten.
Ritsuka
11 jaar geleden
Harry Potter gelezen zeker..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik sluit me aan bij de anderen. Een uil is geen huisdier!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
GEEN ENKELE!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jullie vergeten even voor het gemak dat er roofvogelbezitters zijn die wel uilen en andere vogels hebben die gewoon mogen vliegen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Antwoord: GEEN!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waar slaan die reacties op? Ik ga voorlopig nog geen uil nemen, maar ik ben gewoon geïnteresseerd in het beroep van valkenier.
Dit lijkt mij een mooi beroep en een kennis van mij heeft stage gelopen bij een uilenfokkerij. Het leek me dus een interessant dier om wat van te leren. Ik ben zeer serieus en bereid kuikens te voeren.
Ivana
11 jaar geleden
Roofvogels worden zelfs op Schiphol ingezet. Er moet toch iemand zijn die zich erin verdiept. Ik vind de vraag helemaal niet gek, maar misschien is GV niet de juiste site om hem te plaatsen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
vaak kan je aan de valkeniers na afloop van zon show vragen stellen. zij kunnen je het ook vertellen. De kerkuil wordt veel gehouden door beginners. Het is een kleine uil, bllijkbaar makkelijk te huisvesten. ik heb mezelf er nooit in verdiept. Ik heb van een valkenier gehoord dat hij van valkenier zijn niet kan leven. Hij heeft een baan, en geeft freelance roofvogeldemonstraties. Daar moet je rekening meehouden, anders wordt je een illusie armer als je de opleiding doet dat zal jammer zijn. Voor een uil houden moet je kennis hebben op het gebied van verzorging. Daar hoef je niet specifiek valkenier voor te zijn. ps: de meeste reacties van harry potter etc. ? da's het nadeel iedereen komt op idee om dieren te houden naar aanleiding van een film. Mensen als jij die oprecht een vraagstellen krijgen meteen zulke negatieve reacties. Dat is jammer. Ongeacht of mensen het een geschikt huisdier vinden of niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dankjewel arielz, daar heb ik wat aan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Carscho: nee, de vraag was heel duidelijk maar er werd gewoon uitgegaan van het verkeerde. Je kunt het ook iets minder stellig verkondigen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@carscho ik neem het ze niet helemaal kwalijk. Ik vind het fijn dat mensen zich bekommeren om het welzijn van een dier.
Maar ze moeten er niet gelijk van uitgaan dat het verkeerd is.

Het beste antwoord

Als je echt serieus bent moet je je toch eerst veel beter voorbereiden. Als jij uit je boekenwijsheid niet hebt kunnen halen met welke uil je kunt beginnen schiet jij echt nog te kort. Verdiep je je er veel meer in. Lees alles wat je op internet kunt vinden en zoek een valkenier in de buurt die ook uilen heeft. Vraag of je daar een poosje mag meelopen om zo veel meer te leren en om te bekijken of een uil wel bij jou past. Beter is het om je hulp aan te bieden en zo aan je bevrediging te komen. Uilen moeten vliegen, niet 24/7 in een kooi zitten.

Bijv hier hebben ze vrijwilligers nodig (links boven) maar een andere valkenier zal ook graag hulp willen gebruiken: http://www.falconcrest.eu/Items-NL/CatID/Roofvogels-Uilen.aspx
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Na aanleiding van jou reactie bij c4th: je kunt wel nagaan dat deze vraagsteller geen persoon is die naar shows gaat en dat de uil dus in een hok komt, als een kanarie
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat kan Niels maar dat is bij mijn antwoord ook wel lezen. Ik schep de mogelijkheden waarbij het wel kan (ga lekker helpen bij een valkenier is mijn bottom line).

Andere antwoorden (1)

Je hebt zeker ook Harry Potter gezien...

Een uil is GEEN huisdier, een uil hoort in de vrije natuur.
De enige uil die je moet overwegen is een pluchen uil, die hoef je niet te verzorgen, die maakt geen lawaai, die hoeft geen voer.
Een echte uil moet in de vrije natuur rondvliegen.

Toegevoegd na 7 minuten:
"Harry Potter-liefhebbers: schaf je geen uil aan; ze zijn minder aardig dan men denkt. Wel eens gezien dat een uil een hele muis met huid en haar naar binnen werkt? Of hoe hij letterlijk over zijn nek gaat als hij een braakbal produceert? En wat te denken van hongerige uilskuikens, die gedreven door muizenschaarste hun kansarme broertjes of zusjes verslinden? Uilen zijn solitaire dieren die zich absoluut niet aan mensen hechten en die gezien hun dag- en nachtritme en de vraag naar dierlijk voedsel voor kinderen buitengewoon onpedagogische speeltjes zijn."

http://www.gelderlander.nl/archief/uilen-passen-niet-in-een-kooi-1.2514981

Toegevoegd na 11 minuten:
Ik heb nog iets anders leuks voor je gevonden, waardoor je soortemen van een uil koopt:

"Door bij de Roofvogelboerderij een roofvogel of uil te adopteren steunt u direct het Raptor Conservation Program. Het volledige adoptie bedrag gaat rechtstreeks naar deze stichting! Zij hebben u hulp hard nodig om de roofvogels en uilen in het wild te blijven helpen!

Wat krijg ik als adoptie-ouder?
- een adoptiecertificaat
- een foto van 'uw' dier
- een biografie en soortbeschrijving
- tweemaal per jaar een nieuwsbrief van het Raptor Conservation Program
- veel dankbaarheid van de dieren"

http://www.roofvogelboerderij.nl/pagina/48/1/adopteer_een_roofvogel_of_uil

Zo heb ik ooit een dolfijn aangeschaft !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dikke vette plus.
Ritsuka
11 jaar geleden
enige juiste antwoord
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ Dat is dol fijn! Leeft je dolfijn nog?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je vergeet even dat er roofvogelbezitters zijn die hun uil wel gewoon laten vliegen en naar shows gaan. Niet elke uil zit als een kanarie de hele dag in een kooi.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Superplussen, kun je die hier ook geven?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, ik vermoed dat mijn dolfijn inmiddels al wel naar de eeuwige zeeën vertrokken is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het kan aan mij liggen maar ik vind de strekking van het antwoord goed, maar de manier waarop zwaar waardeloos.