Is het gek als je konijn soms haar keutels op eet (niet de blinde darm keutels)?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Blinde darm keutels?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ben ik ook benieuwd naar

Antwoorden (5)

Nee is niet gek. Doen ze vooral s'nachts dan hebben ze dunne poep
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is goed voor hun darmen
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Marcel dat is helemaal waar.
Ik ben dierenarts en wij krijgen regelmatig die vraag,en dan geven we jou antwoord ongeveer
Bij sommige diersoorten (konijn, cavia) is dit normaal en nodig voor een goede spijsvertering.
fremar
12 jaar geleden
Voor een konijn is het van essentieel belang om zijn eigen keutels op te eten. Het produceert immers twee verschillende soorten keutels: de droge en harde keutels die u in zijn kooi ziet liggen, en kleinere, zachtere en blekere exemplaren die u normaal gezien niet opmerkt, want het konijn likt ze rechtstreeks op uit de anus. Die "kostbare" keutels worden "caecotroof" genoemd en bevatten vitamines en aminozuren. Die worden geproduceerd door de bacteriën die zich in het caecum bevinden (een soort "gistkuip" tussen de dunne en de dikke darm). Om die vitamines en aminozuren op te nemen, moet het konijn die caecotrofen opeten, zodat ze terechtkomen in de dunne darm, die ze absorbeert.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Normaal gezien niet, das zelf gezond denk ik omdat daar gras inzit ofzo, van het hooi, stro, of gewoon gras.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als de voeding eenmaal door het verteringsstelsel is gegaan zijn bij een konijn nog niet alle voedingsstoffen opgenomen, omdat het hiervoor te snel 'verteert' is (door het lichaam is gegaan). Veel voedingsstoffen zitten dus nog in de poep. Om deze voedingsstoffen alsnog op te kunnen nemen, eet een konijn idd deze keutels weer op. Helemaal niks vreemds aan hoor;) Maar je moet het idd maar even weten.