Wat gebruiken bij knagen konijn aan hok?

Konijn heeft genoeg hooi en wilgentakken om te knagen maar knaagt alsnog het hele hok kapot. Is er een huistuinkeuken product wat dit tegen kan gaan? Iets wat erg vies is voor onze konijn maar absoluut niet schadelijk.

Strips heeft al weinig zin aangezien er al veel weggekauwt is.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
9.2K
Ritsuka
8 jaar geleden
heb je maar 1 konijn? waarom heeft hij geen vriendje of vriendinnetje? konijnen zijn groepsdieren
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Er komt een vriendinnetje aan.
We wouden eerst aankijken of 1 wel wou, dit gaat uitstekend en heeft een hele schuur om lekker te rennen en te spelen. En leuk konijntje erbij is nu dus absoluut op komst.
En hopen dat het koppelen lukt.
Ivana
8 jaar geleden
Fresso, haal je tweede konijntje bij een asiel en vraag of je mag zien of ze elkaar verdragen. Heeft mijn dochter ook gedaan. Met het eerste konijntje erbij was het hommeles, toen ze het geruild had was het een heel gelukkig stelletje. Dat ruilen kan niet bij een winkel, dus...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Helaas is in onze buurt geen asiel voor konijnen.

Het beste antwoord

Jouw konijn knaagt zijn hok om zijn tanden af te slijten. Doet hij dat niet dan groeien ze zo snel dat hij ze niet meer zou kunnen gebruiken om mee te kauwen. Geef hem dus een stuk onbewerkt hout om op te knagen. Dan is er kans dat hij zijn hok verder met rust laat.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Had dus echte behoefte om te knagen.
Blok hout gegeven en is nu erg tevreden en laat zijn kooi met rust!

Andere antwoorden (2)

Tanden en kiezen van een konijn groeien zijn leven lang door.
Echter in de onderkaak hebben konijnen 2 maar in de bovenkaak 4 snijtanden. Achter de voorste snijtanden zitten nog twee korte tandjes, de zogenaamde slijttandjes. Hierop slijten de ondersnijtanden af, mits de stand van het gebit goed is.

Als de stand van het gebit niet goed is krijg je problemen, dan kunnen de ondertanden niet afslijten en kunnen buiten de mond gaan groeien. Als de ondertanden doorgroeien gaan de boventanden ook doorgroeien.

Ze kunnen met een krul terug de mond in groeien en zelfs door het verhemelte boren.
[Zie link voor meer info]
Dit probleem moet door de dierenarts opgelost worden door het vijlen van de tanden, vraag om een slijpschijf...
[Niet knippen, dan kunnen er scheuren tot in de kaak komen, met abcessen als gevolg.]

[uit de bron]
"Als inkorten van de tanden te vaak moet gebeuren kan dat een traumatische ervaring worden voor een konijn. Het is dan het overwegen waard om de tanden te laten verwijderen. Gewoon trekken kan niet, omdat de tandwortels (evenals kieswortels) enorm lang zijn, en bij gewoon trekken zou het kaakbot verminkt worden."

Antwoord

Het beste is om met je konijn naar de dierenarts te gaan en de tanden te laten slijpen. De da zal je ook vertellen of het met slijpen alleen gered is of dat er andere maatregelen aan te pas moeten komen, zoals het verwijderen van tanden die te vaak te lang door groeien.

http://www.konijnen.nl/ziekten/gebitsproblemen.htm
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ik vind dit niet een antwoord op de vraag. Volgens mij mankeert het konijn niets aan zijn tanden, verveelt hij zich alleen
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@pokemon Dat weet ik niet.
Ik begrijp dat zijn tanden heel hard groeien en dat de normale hooi en wilgentakken hoeveelheid die hij krijgt niet afdoende zijn.
Net als bij katten ga je dan eerst verder zoeken op medisch terrein voordat je besluit dat het iets anders [als gedrag bijvoorbeeld] kan of moet zijn .
Even zo goed is het niet medisch, maar laat de dierenarts dat dan even uitsluiten :-)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
dankjewel voor je reactie
Wat fijn dat je je zorgen maakt. Deden maar meer konijnenbezitters dat.
Wanneer het afslijten van de tanden van je konijn niet gebeurt kan dit problemen tot gevolg hebben. Het konijn kan niet (meer) goed eten en dat heeft spijsverteringsproblemen tot gevolg alsmede conditie verlies. Met een eventuele narcose zal je dierenarts dan de tanden moeten knippen/veilen om het konijn te helpen.

Er zijn nog 3 reden waarom je konijn dit gedrag kan vertonen.

Je konijn kan sterke voorkeur ontwikkeld hebben voor het hout van het hok. Probeer hem te laten wennen aan andere soorten hout. Zoek net zo lang totdat je iets gevonden hebt wat hij nog fijner vindt dan zijn hok. Hoewel ik denk dat je al heel veel geprobeerd hebt.

Verveling is de grootste boosdoener. Bezorg je konijn gezelschap. Een konijn is een kolonie dier. Zij hebben geen vermogen om hun leven solitair te slijten. Contact met andere konijnen is onontbeerlijk om te voorkomen dat het gestoord gedrag ontwikkelt.
Om je konijn te entertainen zul je hem meer activiteiten en ruimte moeten aanbieden. Verzin verstopplekjes, voerspelletjes en bovenal meer beweging. Op you tube zijn filmpjes te vinden van konijnenliefhebbers die d.m.v. onder andere "target training" het e.e.a. verzinnen om het konijn zijn intelligentie te laten gebruiken. Dat kost het konijn de nodige energie. Dit voorkomt ook probleemgedrag.

Wanneer je konijn ondanks gezelschap, medische zorg en een verrijkte omgeving toch doorgaat met specifiek knagen aan zijn hok kan het zijn dat het gedrag zodanig gewoonte is geworden dat het er nooit meer uitgaat.
Wat je dan nog kunt proberen is het konijn in een totaal nieuwe omgeving zetten die veel meer ruimte biedt en meerdere andere konijnen. Het kan zijn dat je konijn dan zijn knaaggedrag "vergeet". Hopelijk doet het konijn het dan ook niet meer wanneer hij weer thuis komt.
Verbind je aan een vereniging voor mensen met knaagdieren. Zij kunnen je tips geven vanuit de praktijk.
Heel veel succes!