Voor mijn konijntjes komt de 1e winter eraan. Ze staan buiten. Ik maak me zorgen, gaan ze het nu heel koud krijgen? Of kunnen ze goed tegen kou?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zorg weldat ie met kerst, en een par dagen daarvoor ook al, binnen staat. Er zijn mensen die dan wel zo'n beestje lusten
amigo
12 jaar geleden
te schattig!!! (net die van ons)

Het beste antwoord

Wij hadden in het grotere hok, een klein laag nachthokje gebouwd. Hier paste het konijn zo’n beetje precies in zodat het een soort holletje was. Met flink wat stro in het hok - en een klein beetje hooi - kon het konijn zichzelf heerlijk inpakken. Omdat zij altijd buiten stond was zij ook veel gewend. Tot ongeveer -5 graden vorst lieten wij haar buiten staan. Als het kouder werd zette wij het hok binnen in de koele schuur. O ja, en met de jaarwisseling - met al dat geknal - zette we haar ook naar binnen.
Ook belangrijk zijn natuurlijk de hierboven genoemde tips!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

konijnen kunnen prima buiten de winter doorkomen, als je op een aantal zaken let;

zorg dat ze goed uit de wind staan. 's nachts het hok afdekken met een kleed werkt nog eens extra goed.

zorg er verder voor dat de konijnen voldoende hooi en dergelijke in het hok hebben liggen, waar ze lekker tussen kunnen kruipen.
12 jaar geleden
Het hok moet tochtvrij zijn en hij moet de beschikking hebben over voldoende stro zodat hij zich lekker warm kan houden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En als het vriest, dan moet je goed opletten of het water niet bevroren raakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou het niet doen, ik ken mensen waarvan de konijn zijn doodgevroren. En daar is maar 1 slechte nacht voor nodig.
Hun water bevriest ook.
Wij haalden ons huiskonijn altijd naar binnen in de winter.
Zolang je je konijn goed opvoed kan die gewoon op zijn kleedje in de woonkamer de winter doorbrengen.

Jij vind het ook niet leuk om buiten te slapen, zelfs al heb je een dikke jas aan

Toegevoegd na 24 seconden:
Als die konijntjes nog zo jong zijn als op de foto, zeker NIET doen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Onzin, als een konijn vanaf de geboorte buiten is dan kan dat gewoon. Wel wat extra voer geven, dat is beter voor een dikkere vacht. En extra stro en hooi natuurlyk.
Maar als het min 20 wordt mag je je nijntje best naar binnen halen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een konijn is een beest. Niet een mens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@suus: het zijn nog jonge konijntjes op de foto, 6/7 weken oud. Die kunnen niet zomaar in de kou worden neergegooid.
Wilde konijnen kunnen natuurlijk buiten maar dit soort konijn word speciaal voor de schattigheid gefokt en dat beschermt niet echt tegen de kou.
De schapen laten wij ook altijd buiten staan (texelaars) tenzij ze moeten lammeren, dan staan ze binnen voor 1/2 weken. De pony's staan ook altijd buiten, daar zijn ze op gebouwd.
Maar dit ras konijnen is gewoon een binnen konijn
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
onze konijnen staan altijd buiten, en worden ook altijd buiten geboren, en ik heb vaker jonge konijntjes in de kou gehad, en heb nog nooit gehad dat er een is doodgevroren. genoeg schutting, uit de wind, genoeg voer en stro om lekker warm te blijven is genoeg. en zorgen dat het water niet is bevroren.
Wat vooral belangrijk is dat je ze vanaf nu NIET meer naar binnen haalt.

een uurtje om te spelen is geen enkel probleem trouwens maar konijnen zijn nu al bezig een wintervacht te maken.

als je ze 2 dagen binnen zet verliezen ze die en DAN gaat het daarna niet meer goed buiten

EN het is heel fijn als je er meer dan een hebt want ze hebben ERG veel warmte aan elkaar

Onze konijnen zijn de hele winter buiten geweest (en toen was het echt goed koud).
Ik heb toen wel doorzichtig plastic voor het gaas gedaan dat het hok zo tochvrij mogelijk was (klein reepje opengelaten, en aan de buitenkant zodat ze er niet aan konden knagen.

Als hij keihard vriest, lauwwarm water geven (2-3 x per dag) en dat leren ze snel, dat ze dan gelijk moeten drinken.

Lekker stro in het hok (geen hooi op de grond dat wordt nat en plakkerig)

Gaat vast goed
amigo
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb altijd geleerd dat lauw water eerder bevriest dan koud water. Wij deden wel een washandje om het flesje en gaven regelmatig nieuw water.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Slim, een washandje :-)
amigo
12 jaar geleden
daar is zelfs een hele wetenschappelijke (OMSTREDEN) verhaal over maar water moet eerst afkoelen tot 0 graden voor het kan bevriezen. Als je op 5 graden begint ben je daar toch eerder dan wanneer je op 25 graden begint met 3x per dag nieuw water zoals ik schrijf hebben wij het ijsvrij gehouden water mag ook niet op de wind staan natuurlijk, dan bevriest het echt eerder
amigo
12 jaar geleden
dat washandje is inderdaad slim (om een waterfles natuurlijk)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hele goede opmerking: De konijnen niet te lang naar binnen halen vanwege de gewenning! Een half uurtje kan beslist geen kwaad.
Onze konijnen staan al jaren buiten en dat gaat altijd goed. Je ziet nu al dat hun vacht dikker en voller begint te worden voor de winter die eraan begint te komen.
Wij doen naast bodembedekker (zaagsel) wel stro in het slaap/nachthok.
Water zit in een soort thermosflesje voor knaagdieren, dat bevriest niet, ze krijgen wel 2x per dag vers water.