Mijn hond gaat de laaatste tijd vaak op mijn voeten liggen, waarom doet een hond dat?

Mijn hond trekt verreweg het meest met mijn man op, die doet verreweg ook het meest met hem en hij is niet bij hem weg te slaan. De laatste tijd echter gaat hij regelmatig op mijn voeten liggen, óók als mijn man in de kamer is, welke betekenis moet ik hier aan geven?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.5K
Ritsuka
8 jaar geleden
Onze hond is ook gek op voeten, wil ze bij iedereen doen

Antwoorden (1)

Honden zijn groepsdieren. Binnen een roedel is er altijd een rangorde. Dat heeft minder met macht te maken dan de meeste mensen denken. Rang-orde is om het bestaan ven de groep op orde te houden en het voortbestaan te verzekeren.
In het gezin werkt dat ook zo. De hond is van jullie afhankelijk en dat is een goed teken, want neemt een hond het heft in handen bij gebrek aan een goede leider, dan gaat er iets danig mis.
Jouw man is dus duidelijk degene waar de aandacht van de hond in eerste instantie op is gericht. Hij heeft respect voor hem en wil hem graag in de gaten houden.
Voor deze hond ben jij een van de volgers. Hij kan zich bij jou meer permitteren en claimt je. Door op je voeten te gaan liggen voorkomt hij dat je er ongezien vandoor gaat, maar weet ook dat je het toestaat.
Bij de leider zal een hond dit niet doen. Een hond zal de leider zelf in de gaten houden en zijn aanwijzingen volgen zonder commentaar.

De hond is natuurlijk niet meer in de oerstaat en veel honden zijn vervormd en 'vermenselijkt'. Maar als we goed kijken is er altijd iets in hun gedrag dat hen eigen blijft. Wanneer jij dit gebaar ziet als liefde en het dus verkeerd verklaart, zal de hond je als een gelijke gaan zien en zal dit gedrag zich uitbreiden tot andere gebaren of handelingen die ongehoorzaamheid en eigengereidheid in de hand werken.
Laat het dus gebeuren zolang jij het wilt, maar geef wel aan dat jij bepaalt wanneer je er niet langer van gediend bent omdat je op moet staan of iets anders te doen hebt. De hond bepaald niet hoe lang jij blijft zitten. Je hoeft niet grof tegen je hond te doen om te laten zien dat ze net iets minder heeft in te brengen.

Dat is wat het is.
Ivana
8 jaar geleden
Castle
8 jaar geleden
+ Ivana Van Martin Gaus: U denkt: Mijn hond komt gezellig bij me zitten
Maar: Uw hond bepaalt uw bewegingsruimte
De hond komt naast u liggen, gezellig aan uw voeten. Hij ligt tegen uw voeten aan of op uw voeten, soms met zijn
hoofd, soms met zijn achterlijf.
Of hij komt bij u zitten, hij hangt tegen uw benen aan of
wriemelt zich tussen uw benen, met zijn gezicht naar u toe
of met zijn rug naar u toe.
Of uw hond gaat vlak voor u liggen, een metertje of ander half van u vandaan.
Als uw hond bezig is u te controleren merkt u dat aan dat
hij ook onmiddellijk opstaat als u opstaat maar dat hij niet
gewoon voor u opzij gaat maar half of helemaal voor u gaat
lopen zodat u (haast) over hem struikelt. Controle dus statusbevestiging, daar gaat het nu om. U denkt: Mijn hond slaapt of ligt lekker rustig, ik loop
even om hem heen
Maar: Uw hond bepaalt uw bewegingsruimte
Uw hond gaat pontificaal zomaar ergens gaat liggen en
daar ook blijft liggen, midden op een looppad. Hij gaat niet
voor u opzij, hij ziet u niet eens of hij is in diepe slaap.
Maar niet heus! Zo diep slapen honden niet, hij weet heel
goed dat u daar bent maar dat interesseert hem niets zo
lang u maar rekening met hem houdt dat hij daar ligt. Hij
bepaalt waar u loopt. Controle dus statusbevestiging, daar
gaat het nu om.
Bron: http://www.martingauswebshop.nl/MG-therapie/MG_controle_controle_controle2.pdf
paulus811
8 jaar geleden
Goed antwoord! Heb het met belangstelling gelezen.+
jodyenboyke
8 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ivana, hartelijk bedankt voor jouw reactie!
Ook dat stukje van Martin Gaus is heel verhelderend.
Wat je nog wil vragen is: welke status heeft de volger in de roedel?
Het grappige van het hele verhaal over mijn hond is, dat ík juist degene ben die de grenzen stelt en er aan vasthoud. In de mand is in de mand (tijdens het eten b.v.), hij mag er pas uit als ik hem roep.
Als mijn man hem eruit ziet komen, ik zit met de rug naar hem toe, moet hij alleen maar vertederend lachen, en ík stuur hem terug.
Hij wordt de hele dag door verwend met lekkertjes door mijn man, níet door mij. Overigens is het pas sinds kort dat hij op mijn voeten gaat liggen, en ja, ik sta regelmatig op en heeft hij pech. Mijn man zou gewoon blijven zitten, want hij vind het zielig om hem te 'storen'.
Hij is een 'smelter' (Engelse Cocker Spaniël), kan hem nooit weerstaan.
Je zou toch zeggen, niet écht het gedrag van een roedelleider, maar hij is het toch duidelijk wel.
Misschien heb jij hier ook een verklaring voor?
HG
Droopy1
Ivana
8 jaar geleden
Het zou natuurlijk zo kunnen zijn dat je man vaak tussendoor kleine lekkertjes geeft, ook als de hond daar niets voor hoeft te doen. Dan kan het zijn dat de hond hem volgt om vooral niets te missen. Ze zijn zo slim!
Jouw gedrag is in ieder geval perfect. Jij bepaalt de gang van zaken en als je zelf aangeeft genoeg is genoeg, dan kan het geen kwaad als hij op je voet ligt af en toe. Jachthonden zijn over het algemeen zachte en aanhankelijke honden. Dat kan dus ook weer tot verwennerij aanleiding geven, maar zolang je daar op bedacht bent...lekker genieten.