Hoe kan ik mijn kippen op stok in het nachthok krijgen?

Sinds ik jonge kippen heb overnachten zij op een stok in de buitenren. Overdag gaan zij ook wel eens het nachthok in om daar ook op de stok te gaan zitten, maar 's avonds blijven ze op stok in de buitenren.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
14.6K

Antwoorden (3)

Kippen kiezen het liefst zelf hun slaapstok en hanteren daarbij soms andere criteria dan wij. Bij ons waren er drie die altijd op een tak in de boomgaard gingen slapen, ook al vroor het dat het kraakte. Kwaad kan zoiets dus niet maar als jij ze om welke reden ook in het nachthok wilt laten slapen moet je ze daar gewoon tegen het donker worden in opsluiten. Dan gaan ze zeker binnen op stok.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bekijk de zitstok eens kritisch. De meeste stokken zijn rond. Het is voor een kip ontspannender om op een ovale stok plaats te nemen. Wanneer je dit niet hebt kun je het met een iets dikkere stok proberen.
Je kunt om dit te testen een paar stokken in de buitenren plaatsen en kijken op welke ze het vaakst gaan zitten.
Ook de plaatsing van de zitstok kan het probleem zijn. Hebben ze voldoende plaats voor hun staart en kop? Is de stok in het nachthok te laag, of juist te hoog? En als de ene kip op een hogere stok zit, poept hij de kip die eronder zit dan niet op zijn kop?
Staat het hok zelf niet teveel in de zon? Het kan zijn dat de kippen het hok gewoon te warm vinden.
Het kan ook een kwestie van gewenning zijn. Je kunt daarom in het nachthok bijv. wat legkorrel in een bakje neerzetten. Dan trippelen ze vanzelf wat vaker naar binnen.
Je kunt je kippen ook aanwennen dat ze voordat ze gaan slapen nog iets extra lekkers krijgen. Denk daarbij aan sla, muurpeper, paardenbloemblaadjes of iets anders waarvan je zeker weet dat ze er gek op zijn. Let er wel op dat je dit op tijd doet: wanneer een kip alvast naar bed wil zijn ze moeilijk te motiveren nog even op te blijven.
En stel dat het echt niet lukt dan kan het alleen nog "cold turkey". D.w.z.: gewoon een paar daagjes in het nachthok laten zitten. Dan heb je kans dat ze het nachthok (onder dwang) uiteindelijk toch wel gaan waarderen.
Het is voor een kip toch wel het veiligst om 's nachts in een (evt. afsluitbaar) nachthok te zitten. Als was het maar om de vos, een flinke kater of een nachtuil te slim af te zijn.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Met wat geduld.
Wat ik doe als ik nieuwe kippen in mijn hok zet is de eerste dagen die beesten 's avonds het nachthok in doe gaan en ze daarna op de stokken gaan zetten als het al donker is. Na een dag of drie viert weten ze het en gaan de kippen uit zichzelf op stok.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verstoor je, door ze er zelf op te zetten, de pikorde niet?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Eerlijk gezegd zou ik het niet weten.
Ik weet alleen dat het werkt, na enkele dagen gaan de kippen zelfstandig in het nachthok en ook op stok, dus denk ik niet dat de pikorde beïnvloed wordt.