Hoever kan een weggelopen kat lopen in 24 uur?

Als een kat ontsnapt, hoever zou deze dan kunnen weglopen?
Op een site van de Dierenbescherming : "mijndieriszoek" kun je kijken of er in jouw regio dieren zijn gevonden. Eerst een paar gegevens invullen en daarbij is er een postcode en straal van minimaal 5 km tot 40 km aan te geven. Maar hoever zou een kat weg kunnen lopen in 24 uur?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
26.2K
Rieneke1
8 jaar geleden
Dat een kat iets kan, wil nog niet zeggen dat hij het ook doet.
Veel katten die ontsnappen op onbekend terrein, zijn zo angstig dat ze onder een struik kruipen, en daar zeker de eerste 24 uur niet onder vandaan komen.
Zoeken in de omgeving dus: steeds grotere cirkels maken, en bij schemering/donker met een zaklantaarn schijnen onder struiken, zodat je de ogen ziet weerspiegelen.
Vraag ook kinderen in je buurt mee te zoeken: die zijn vaak op straat, en zien meer.
Hang briefjes op, en blijf zoeken: goede kans dat het beestje nog in de buurt is.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Katten kunnen heel ver lopen, maar doen dat niet in een rechte lijn zover mogelijk van huis vandaan. Ze hebben een territorium waarbinnen ze opereren. Het territorium van een boerderijkat die altijd buiten is en weinig last heeft van andere katten in de buurt zal groter zijn dan dat van een huiskat. Een territorium / leefgebied van een aantal vierkante kilometers is al groot. Katers hebben beduidend grotere territoria dan poezen. Als je nog maar kort geleden bent verhuisd kan het wel zo zijn dat een kat op zoek gaat naar zijn oude territorium, dus in de buurt van je vorige huis. In dit geval zou ik zeker daar in de buurt gaan zoeken. Bronnen:
- http://www.ladycat.nl/katten%20anatomie/territorium.htm
- https://www.royalcanin.nl/territorium.html
- http://www.katwaardig.nl/item-14454-KATSE-SPINSELS-54%3A-VERGROTING-VAN-HET-LEEFGEBIED
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Over het algemeen blijft een kat binnen een straal van 500-1000 meter van huis.
Tenzij de kat kort na een verhuizing ontsnapt, dan is er kans dat hij naar zijn vorige huis probeert te komen, en dat kan zelfs tientallen kilometers zijn.

Antwoorden (1)

Katten wandelen met een gemiddelde snelheid van zo’n 3,2 kilometer per uur. Als de kat voortdurend door zou lopen, zou na 24 uur zo’n 75 kilometer afgelegd zijn.
Katten kunnen een snelheid van 48 kilometer per uur halen. Dus als de kat er zo nu en dan een sprintje in zou zetten, zou de afstand theoretisch nog groter kunnen zijn.

Maar zoals Rieneke1 terecht opmerkt, zijn veel katten die op onbekend terrein ontsnappen zo angstig dat ze onder een struik kruipen, waar ze zeker de eerste 24 uur niet onder vandaan komen.

Het kost een kat overigens weinig moeite om na een verhuizing terug te keren naar het oorspronkelijke huis en hierbij grote afstanden af te leggen.
Zo deed een kat in Australië er een jaar over om 3000 km terug te lopen.
SimonV