Ja en nee,zie bronnen.

Voor wat het houden (en huisvesten) van gezelschaps/huisdieren betreft geldt het standpunt met argumenten en commentaar als gegeven bij I.1. 001 en I.1. 002. Niettemin behandelen wij in dit en enkele volgende hoofdstukken toch nog enkele dieren apart, omdat er speciale vragen over zijn of wel dat niet helemaal duidelijk is of deze dieren al dan niet als gezelschapsdieren gezien of gezien moeten worden. De paardachtigen (paard, pony en ezel) zijn zo'n groep. Het paard werd in vroeger tijden voor vele doeleinden gehouden. Voor het overgrote deel was het een landbouwhuisdier. Het zorgde voor productie van vlees en voor productiviteit op het land. Laatste eigenschap werd ook op de openbare weg gewaardeerd middels het trekken velerlei koetsjes en van allerlei neringdoende wagens (melkman, groenteman, bakker, bierbrouwerij, trouwen en rouwen enz.). Nog langer terug was het paard het enige middel van vervoer, ook werden er oorlogen mee gevoerd e.d. In de huidige tijd heeft het paard door industrialisatie, mechanisatie, automatisering vele van zijn functies verloren. Voor alle genoemde zaken zijn nu goede alternatieven. Alleen in een aantal niet westerse en/of ontwikkelingslanden worden paarden nog als lastdier (in vaak erbarmelijke omstandigheden) gebruikt. In ons land heeft het paard meer en meer een recreatieve (ook sport) functie gekregen en kan dus zeker bij de groep recreatiedieren/gezelschapsdieren worden ingedeeld. Op bescheiden schaal wordt het nog voor productie doeleinden (consumptie van vlees, bloeddonor, plasdonor voor anti-conceptie middelen) gehouden. Vandaar dat de paarden zijn ingedeeld bij de gezelschapsdieren, de dieren voor de sport, en de productie/landbouwhuisdieren, zie ook die hoofdstukken.

Opmerkelijk is dat paarden dus, al naar gelang hun gebruiksdoel, in verschillende groepen ingedeeld kunnen worden. Dit maakt dus dat de wetgeving ingewikkeld in elkaar zit en je dus niet stellig en alleen kunt zeggen dat een paard een huisdier is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Nee dat behoort tot de groep veedieren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor je verzekering (WA) is je paard een huisdier. Wat hij aan schade toebrengt aan/bij anderen is gedekt onder je normale WA
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja hoor, als je het paard verzorgt en te eten geeft wel. Meestal zijn het in de praktijk natuurlijk staldieren, omdat ze niet rond je huis lopen, maar ergens anders gestald staan. Een paartje vogels dat een nestje bouwt onder de rand van het dak valt dan weer niet onder de huisdieren, aangezien die helemaal voor zichzelf zorgen. En bijvoorbeeld een egel die in jouw tuin is gaan wonen omdat hij elke middag een lekker blikje kattenvoer krijgt en dat braaf komt opeisen, is een twijfelgeval.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een paard is een hoefdier.
Je kan het wel houden als huisdier.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vroeger, ik kan er geen tijdvak aan verbinden maar het zou me niet verbazen als het nog tot in de vorige eeuw in nederland plaatsvond, maakte de stal bij kleine boeren deel uit van het woonhuis. Want brandhout was schaars en 's winters kon je de warmte van je koe, paard of varken goed gebruiken als extra verwarming van je huis. Om deze reden heetten deze dieren dus huisdier.
In de wet worden deze dieren ook nog zo genoemd, maar van juridische details ben ik niet op de hoogte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee dat is geen huisdier maar wel als het op de boerderij leeft en rond kan rennen en galoperen, ze zijn heel rustig dieren,
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het ligt een beetje aan de definitie die je geeft aan ; huisdier'. Vroeger waren dat alle gedomesticeerde dieren om en rond het huis - dus daar hoorden zeker ook paarden, geiten, kippen, koeien en dergelijke bij. Tegenwoordig bedoelen we met huisdieren meer 'gezelschapsdieren', dus dieren die echt in huis wonen als lid van het gezin (hond, kat, fret) danwel onderdeel van het interieur (vis, knaagdier in kooitje).

Maar het paard zoals wij dat kennen is allerminst nog een 'wild' dier en wel degelijk al generaties lang door de mens gefokt (en daarbij gedomesticeerd (domes = huis), dus volgens die definitie zou je het zeker onder de huisdieren mogen rekenen. Zolang je maar niet denkt dat je hem op je slaapkamertje kunt houden.

Toegevoegd na 53 seconden:
De dierenarts maakt in de regel onderscheid tussen grote en kleine huisdieren, meer dan 'binnen'- en 'buiten'-dieren. Koeien en paarden vallen dan onder de grote huisdieren.