Laat dit muisje voor nu even bijkomen in een kooitje met repen die je van een krant scheurt, zodat hij beschutting kan vinden.
Geef het beestje wat water, en wat te eten: een likje pindakaas, wat graantjes, wat kattenbrokjes.
Laat 'm morgenvroeg weer vrij op de plek waar je 'm hebt gevonden.
Rieneke1
9 jaar geleden
Rieneke1
9 jaar geleden
Dit muisje zou zichzelf moeten kunnen redden, dus zet 'm morgen weer uit in de buurt. Dat is een gok, maar in gevangenschap gaat hij het zeker niet redden.
Rieneke1
9 jaar geleden
Dit muisje is wel jong, maar zou z'n oogjes gewoon open moeten hebben. Het is dus waarschijnlijker dat hij iets mankeert dan dat hij te jong is. Ben bang dat hij het ondanks al je goede zorgen niet gaat redden dan.

Andere antwoorden (1)

Muis gevonden in het wild?

Heb je een muis gevonden in het bos, weiland of schuur en wil je die zelf verzorgen, omdat de muizen bijvoorbeeld ziek zijn, jongen zonder moeder, enz.

Zet de muizen altijd eerst in een doos of hok of wat dan ook, waar ze niet uit kunnen komen. Zorg voor bodembedekking, zoals zaagsel, hooi, of bij erg zwakke muizen of jonkies eventueel wat oude doeken voor de warmte. Eventueel kan je er een kruik in leggen (niet te heet).

Volwassen muizen kun je voeren zoals beschreven staat bij "Voeding". Bij zieke of zwakke volwassen muizen die niet kunnen of willen eten kan je dezelfde behandeling volgen als bij jonge muizen:

Jonge muizen (jonger dan 3 weken) eten nog geen zaden en groente en fruit. Als ze geen moeder meer hebben waar ze normaal bij kunnen drinken, moet je ze zelf voeren. Het is ontzettend belangrijk dat ze regelmatig voeding toegediend krijgen. De eerste 1 a 2 dagen kun je ze melk of water geven, maar daarna hebben zij meer voedingsstoffen nodig. Het beste kun je een potje babyvoeding bij de supermarkt halen en dat voeren. Eventueel kun je zelf een papje maken met groente, fruit, water en brood.

Jonge muizen kunnen nog niet goed zelf eten. Je kan proberen ze eten te geven met behulp van een pipetje of trechtertje, of lepeltje. Als ze het zelf niet oplikken moet je het eten zelf in hun bekjes duwen en zorgen dat ze het doorslikken. Want als muizen niet eten, gaan ze zeker dood! Ze moeten minimaal 5-6 keer per dag een paar theelepeltjes eten/drinken. Ze mogen ook niet teveel tegelijk eten. Als ze genoeg hebben gehad is hun buikje wat boller, maar hij mag zeker niet uitpuilen!

In de bron staat nog meer informatie, veel succes!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ik ben ook een leek, maar hiermee zou ik wel weten wat ik zou moeten doen.
Maar nu denk ik dat ik er iets anders mee gedaan zou hebben persoonlijk.