Mijn hamster doet ineens raar ik vind het echt eng help?

mijn hamster van 2 maanden heb ik nu 2 weken maar hij gedraagt zich ineens raar hij was echt heel tam enzo en hij viel soms zelfs in slaap op me schoot gaapte en rekte zich uit op me schoot allemaal dingen die ze doen als ze op hun gemak zijn hij is een syrische hamster en nu gaat hij ineens heel snel achteruit wegrennen als ik me hand in zijn kooi doe en is bang voor me maar als ik heb optil is hij niet bang hij rent ineens als een dolle en klimt aan de bovenkant van zijn tralies gaat tralieknagen eet en drinkt wel goed maar gaat ook ineens overal afspringen hij loopt alsof hij slaapt maar heeft zijn ogen open en is snel hoe kan dit ik vind het vooral raar dat hij bang is voor me hand ?(hij is nog niet volgroeit)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
8.7K
Rieneke1
12 jaar geleden
kan het niet zijn dat hij ziek was toen je hem kreeg, en dat hij nu weer opgeknapt is?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
jaa dat zou best kunnen in het begin nieste hij ook veel en sliep echt alleen maar maar alsnog is het raar dat hij dan bang voor met hand is als ik die in zn hok doe.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat die druk is miss omdat ie gewoon energie heeft?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien istie bezeten van een kwaaie geest.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe kom je eraan? Winkel of iets anders?
Mijn hamster werd te laat bij zn nestgenoten weggehaald, ze hadden veel gevochten. Toen die eenmaal alleen zat bij ons heeft ie een week geslapen, daarna wrd ie pas actief.

Het beste antwoord

op jonge leeftijd zijn hamsters nog sociale wezens maar dat gaat snel over en dat merk je nu aan zijn gedrag.

hij heeft zijn eigen territorium, en zit er niet meer op te wachten om opgepakt te worden.

tralie knagen doen ze allemaal, klimmen doen ze als de beste, en stuten hoort hier ook bij. veel hamsters die eerst tam waren ontpoppen zich tot soort pitbull hamsters.

eigenlijk zijn het kijkdiertjes en geen aaidiertjes (uitzonderingen daargelaten)

een hamster is een prooidier en vijanden komen altijd van boven. probeer je hamster dus niet van bovenaf te pakken, maar van voren te benanderen.

als ie slaapt en je wil hem perse oppakken geef hem even de tijd om wakker te worden. een hamster kan bijten uit een soort van reflext. ook hamsters die goed wakker zijn kunnen bijten. ér wordt niet voor niets gezegt dat hamster enorm humeurig kunnen zijn.

pas bij het sprinten wel op dat je hamster niet ergens afstuiterd. van dichtbij zien ze niet veel namelijk (ook geen diepte) ook dit een van de redenen dat een hamster zich niet lekker laat knuffelen en er echt voor gaat zitten of naar je toe wil komen om geknuffeld te worden.

hopelijk is er genoeg speelgoed in de kooi zodat je hamster zich kan vermaken. in de natuur lopen ze dagelijks een paar kilometer dus energie kwijtraken in een molentje is een must.

Toegevoegd na 56 seconden:
kuch... zie dat je een moletje hebt in zijn kooi dus hij kan zijn kilometers maken wat dat betreft :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

het is helemaal niet zo raar dat hij dat doet, hij is nu gewend aan z'n omgeving en beschouwd het als z'n territorium. en hij wil daar blijven.

het kan ook komen dat je je teveel opdringt, dat je hem te vaak pakt. dat vinden ze vaak niet leuk, vooral niet als ze lekker liggen te slapen.

je moet zijn vertrouwen terug winnen, als hij 's avonds wakker wordt leg je je hand rustig in de kooi met een snoepje, ik weet zeker dat hij komt,.

als je het toch niet vertrouwd ga dan naar de dierenarts
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haal hem niet te vaak uit zijn kooi.
En wees niet te opdringerig.
Bijvoorbeeld als je naar bed of weg moet, kun je hem vers eten/drinken geven. Je kan hem dan ook een snoepje geven. En wees niet wild met hem (niet dat je dat doet hoor, lieve schat) groetjes jasmijn123