Hoe voorkom ik algen in mijn teil/vijver?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
12.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat een enorm leuk teiltje!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dankjewel! vind ik ook maar hij is nu knalgroen...

Antwoorden (5)

Google eens op Zeoliet.
Deze steentjes/mineralen absorberen de voeding voor algen en zo heeft de alg geen kans meer om te groeien.

Het is niet duur en strooi wat over je bodem en je water blijft helder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dmv grote zoetwatermossels er inte doen wordt het water ook helder
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoetwater mosselen filteren het plankton uit het water, dat heeft dus niets te maken met het algenprobleem.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus moet ermeer plankton inwant die eet algen dus...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb gelezen dat een zoetwatermossel zich ingraaft in zand en ik heb stenen op de bodem.
en hoornblad heb ik erin gehad maar dat werd aan-en opgevreten door de vissen en de rest rotte weg.
Ook in leidingwater zitten voedingsstoffen, door het daglicht en deze voedingsstoffen kunnen algen gaan groeien.
Plaats in je vijvertje flink wat hoornblad, dat is een onderwaterplant, dan zal het hoornblad de voedingsstoffen op nemen en blijft er voor de algen niets meer over en gaan dan vanzelf weg.
Doe je dat niet, dan kan je nog jaren algen houden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Algen zitten of komen in elke vijver, maar als je het op de juiste manier tegengaat zal je er geen of weinig last van hebben.
Op de vraag hoe algen in de vijver komen, zijn twee korte antwoorden mogelijk:

Teveel zonlicht op de vijver
Teveel voedingsstoffen in de vijver

Als je deze 2 dingen vermijd zit je in de goede richting. Maar omdat algen dan ook groeien, zij het langzamer, zou je ook nog op het volgende kunnen letten :

-Voer uw vissen niet teveel
-Zorg dat u niet teveel vissen in uw vijver hebt
-Zet voldoende (zuurstof)planten in de vijver
-Let erop dat er niet teveel rommel zoals tuinaarde en bladafval in de vijver komt. Met name voor de winter is een goede schoonmaakbeurt noodzakelijk.
-Laat het filter ook ’s winters, als het maar even kan, gewoon zijn werk doen en geef het onderhoud
-Voeg twee keer per jaar (in het vroege voorjaar en in het najaar) BioBacter toe aan filter en of vijverwater, vooral bij aanwezigheid van een UV-lamp
-Zorg voor een goede waterkwaliteit, meet regelmatig de waterwaarden en stel ze indien nodig bij met de daarvoor bestemde producten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een scheut Javel is goed tegen algen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
maar niet fijn voor de waterplantjes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en slakken?????